در گفتگو با مهر مطرح شد؛ قرار بود به رانندگان ترانزیت، ارز دولتی تنخواه بدهند اما ندادند مركز املاك: مدیركل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اظهار داشت: دولت قرار بود برای تامین هزینه های جاری رانندگان ترانزیت كه به كشورهای خارجی تردد دارند، ارز دولتی اختصاص دهد كه این كار تابحال انجام نشده است. مهدی نفیسی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره مشكلات تأمین ارز از جانب رانندگان حمل و نقل بین المللی كالا اظهار داشت: رانندگان مشمول ارز مسافرتی نبودند بلكه به این علت كه به كشورهای خارجی تردد دارند، قرار بود برای تامین هزینه های جاری شان ارز دولتی به آنها اختصاص یابد؛ ازاین رو هر گونه تغییر و تحولی در نحوه تخصیص ارز مسافرتی، شامل رانندگان كامیون های ترانزیت و بین المللی نمی گردد. وی افزود: از اواخر فروردین ماه كه مشكلات ارزی آغاز شد، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با مسئولان بانك مركزی جلساتی، برگزار و مشكلات راننده ها را بیان نمود. در این نشست ها، نمایندگان تشكل های بخش خصوصی رانندگان بین المللی هم حضور داشتند و مشكلات خویش را به صورت كامل تشریح كردند. مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار نمود: رانندگان ترانزیت در سفرهای بین المللی خود علاوه بر نیاز ارزی برای تأمین هزینه های سفر، مشكلات گسترده ای هم در زمینه تأمین ارز برای پرداخت عوارض عبور از كشورهای مختلف و عوارض آزادراهی داشته و دارند، بنابراین راهكاری پیشنهاد كردیم تا CMRI (كد رهگیری) صادره از سازمان راهداری بتواند همزمان به بانك عامل هم برای عرضه ارز مورد نیاز رانندگان ترانزیت عرضه شود. نفیسی اضافه كرد: برای تكمیل این سامانه، تعداد كشورها و میزان هزینه هایی كه هر كشور به رانندگان ترانزیت تحمیل می كند را فهرست كردیم و جدول مذكور را به بانك مركزی عرضه دادیم؛ بانك مركزی هم پیرو این جدول، پنج بانك عامل را به تشكل های صنفی رانندگان ترانزیت و حمل و نقل بین المللی كالا معرفی نمود. وقتی رانندگان به بانك های عامل رجوع كردند، به آنها اعلام گردید این دستورالعمل اجرایی نمی گردد. بنابراین مقرر است امروز جلسه ای با بانك مركزی در مورد اجرایی شدن سامانه برگزار نماییم كه امیدواریم این جلسه به نتیجه برسد. وی اظهار نمود: بانك های عامل مدعی هستند باید برای اجرایی شدن این دستورالعمل، سامانه ای طراحی شود تا دیتاهای سازمان راهداری به سرورهای بانك های عامل متصل شود، ولی متأسفانه تابحال مشكل ارزی رانندگان ترانزیت حل نشده است. مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان كرد: اگر مشكلات ارزی رانندگان بین المللی حل نشود، عملاً ترانزیت ما از بین خواهد رفت و ناوگان خارجی گوی رقابت را از رانندگان ایرانی خواهد ربود كه نمونه شاخص آن، افزایش تردد كامیون های تركیه ای در كشورهای منطقه است. نفیسی با اشاره به توانمندی های سامانه ای كه از جانب سازمان راهداری برای عرضه به بانك های عامل طراحی شده، اظهار داشت: بر طبق این سامانه، اگر راننده ای بدون دریافت ارز از كشور خارج شود، می تواند در هنگام برگشت ارز تخصیصی را دریافت كند. همینطور اگر راننده ای ارز را تحویل گرفت ولی از كشور خارج نشد، بعد از مدت زمانی مشخصی این ارز به بانك عامل برگردانده می شود؛ ضمن اینكه اگر راننده ای كه ارز را دریافت كرده و آن را در داخل خرج كند، سیستم خود به خود كارت سوخت راننده كامیون ترانزیت را باطل كرده و اجازه حمل بار بین الملل به او داده نخواهد شد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره احتمال تولید رانت برای رانندگانی كه در شعب داخلی بانك های عامل ارز دریافت می كنند، اضافه كرد: بر مبنای توافقی كه با بانك های عامل داشته ایم، رانندگان می توانند علاوه بر شعب مرزی بانك ها، در شعب استان ها هم ارز مورد نظر را دریافت نمایند، اما اگر در مرتبه اول ارز دریافتی را بدون خروج از كشور خرج كنند یا آن را به بانك برنگردانند، به صورت خودكار كارت هوشمند راننده مذكور باطل خواهد شد. وی خاطرنشان كرد: باوجود تمام امكاناتی كه این سامانه دارد، بانكهای عامل همچنان از پرداخت ارز به رانندگان ترانزیت خودداری می كنند. 5.0 / 5 4732 1397/05/10 16:03:33 تگهای خبر: بانك , بانك مركزی , حمل و نقل جاده ای این پست مرکز املاک را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط لرزش اقتصادی ژاپن پرونده بازار ارز روی میز مجلس تأثیر پویش ۲ درجه کمتر بر میزان مصرف انرژی در مازندران هدف گذاری افزایش طول عمر ساختمان به بالای ۵۰ سال نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۱