گزارش مركز املاك؛ حذف اجبار به اسقاط فرسوده به ازای واردات کامیون منتفی شد به گزارش مرکز املاک دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کامیون داران کشور از منتفی شدن تلاش برخی واردکنندگان کامیون های دست دوم اروپایی برای حذف اسقاط قرسوده به ازای واردات اطلاع داد. به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، بر مبنای ماده ۳۰ قانون احکام دائمی ۵ ساله کشور واردکنندگان خودرو های سنگین باری می توانند کامیون های تا ۳ سال کارکرده را به ازای اسقاط کامیون های فرسوده با عوارض گمرکی ۷۵ درصدی به کشور وارد کنند. بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تا آخر ۱۳۹۹، ۳۶۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه کامیون در جاده ها تردد داشتند که ۴۶ هزار و ۲۸۳ دستگاه بالای ۴۰ سال عمر دارند. در یکی دو هفته اخیر برخی واردکنندگان کامیون های دست دوم اروپایی مبادرت به تجمع در مقابل برخی دستگاه ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی داشته و خواهان تسهیل واردات شده اند؛ مهم ترین خواسته آنها، حذف «الزام به اسقاط کامیون های فرسوده به ازای واردات کامیون های تا ۳ سال ساخت» است. امری که به قول برخی فعالان صنعت حمل و نقل، بر خلاف اصل و اساس قانون امکان واردات کامیون های اروپایی برای نوسازی ناوگان جاده ای به حساب می آید. اجرای طرح واردات کامیون های دست دوم اروپایی با عمر حداکثر ۳ سال، سال جاری در حالی وارد سومین سال اجرای خود می شود که در طول دو سال قبل با مشکلات عدیده مواجه بوده است. هنوز هم سازمان راهداری آمار دقیقی از واردات کامیون ها ندارد و اطلاعات و آمار این سازمان با آمار گمرک و پلیس راهوار بعنوان متولی شماره گذاری و پلاک گذاری خودرو های وارداتی متفاوت می باشد. همچنین به علت طولانی شدن روند واردات این کامیون ها، پارسال دادستان تهران وارد ماجرا شد و به سازمان راهداری، وزارت صمت، گمرک، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاههای متولی یا نظارتی واردات کامیون ها مهلت داد که تا آخر ۱۴۰۰ مشکلات موجود بر سر ترخیص کامیون های وارد شده برطرف شود؛ اما بخشی از این مشکلات همچنان پابرجا می باشد و ضرب الاجل دادستان تهران هم به اتمام رسیده است. برخی شنیده ها از ورود ۲۵ هزار دستگاه کامیون دست دوم اروپایی به گمرکات کشور حکایت دارد اما آمار ترخیصی ها کمتر از ۱۱ هزار دستگاه و تعداد پلاک گذاری شده ها هم کمتر از ۴ هزار کامیون است. ضمن این که زمزمه اصلاح این قانون و افزایش عمر کامیون های دست دوم اروپایی از ۳ به ۵ سال شنیده می شود که می تواند زمینه ترخیص کامیون هایی که مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بوده و در گمرکات مانده اند را فراهم آورد. احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کامیونداران در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر این که صنف رانندگان به هیچ وجه موافق حذف «اسقاط فرسوده به ازای واردات» نیستند، اظهار داشت: ما با ازدیاد کامیون در مقابل کمبود بار در سطح کشور مواجهیم و نباید اجبار به اسقاط کامیون فرسوده، حذف شود. وی افزود: روز گذشته نشستی در مجلس با نمایندگان داشتیم و قرار شد اجبار به اسقاط کامیون فرسوده، باقی بماند. کریمی با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مدیریت نوسازی ناوگان باری جاده ای با استفاده از واردات کامیون، آنطور که باید و شاید عمل نکرده خاطرنشان کرد: این مورد سبب شد تا برخی از نمایندگان به فکر اصلاح قانون باشند؛ ولی نهایتا به این نتیجه رسیدیم تا از ظرفیت های قانونی موجود برای ترخیص کامیون های دپو شده در گمرکات به صورت بهینه استفاده گردد. وی تاکید کرد: الزامی نیست که حتما بلافاصله ۵۰ هزار دستگاه وارد ناوگان شود بلکه باید با خروج هر دستگاه کامیون فرسوده، یک دستگاه کامیون وارداتی به ناوگان اضافه شود؛ هم اکنون هم کامیون های وارداتی آماده ترخیص و پلاک گذاری هستند. به گفته این فعال صنفی صنعت حمل و نقل، باید واردکنندگان مجاب شوند که اگر خودرویی وارد شد، معادل همان هم خودروی فرسوده از چرخه بیرون برود و همانطور که از اسم طرح پیداست، فرایند «نوسازی» به معنای واقعی آن اجرا شود. کریمی خاطرنشان کرد: بر مبنای آخرین آماری که دریافت کرده ایم، ۱۴ هزار دستگاه وارد شده، ۱۱ هزار دستگاه ترخیص و ۳۵۰۰ دستگاه هم شماره گذاری شده است. به گفته دبیر کانون کامیون داران، کامیون های اروپایی ای که ترخیص شده اند، همه فرآیندهای محیط زیستی، شفاف سازی منشأ ارزی، خدمات بعد از فروش، گواهی استاندارد، گواهی اسقاط و دیگر مراحل را طی کرده اند. منبع: msamlak.ir 0.0 / 5 467 1401/02/13 15:30:17 تگهای خبر: استان , استاندارد , بانك , بانك مركزی این پست مرکز املاک را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط تأثیر پویش ۲ درجه کمتر بر میزان مصرف انرژی در مازندران جوانسازی صورت با لیزرفوتونا هدف گذاری افزایش طول عمر ساختمان به بالای ۵۰ سال کلیات فنی پیشنهاد طرح توسعه میدان پارس شمالی تشریح شد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۳