معاون وزیر راه در گزارش مركز املاك تشریح كرد چراعوارض آزادراه ها افزایش یافت؟ معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: درآمد عوارض آزادراه های مشارکتی به دو حوزه استهلاک اصل و سود سرمایه گذار و تعمیر و نگهداری مسیر اختصاص می یابد. به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، اوایل دی ماه نرخ جدید آزادراه های غیر دولتی به شرکت های آزادراهی ابلاغ و از ۱۰ دی ماه، نرخ های جدید از مسافران و کاربران و خودرو های عبوری از آزادراه های خصوصی دریافت شد. این در حالی است که وزارت راه در ماه های پایانی سال ۱۳۹۹، نسبت به ابلاغ نرخ های جدید اقدام کرد؛ نرخ عوارض سال ۱۳۹۸ در مرداد ماه ابلاغ گردیده بود و این وزارت خانه با ۵ ماه تأخیر و در دی ماه امسال، نرخ های سال جاری را تعیین کرده است. نرخ کامل عوارض آزادراه های کشور از اینجا قابل دریافت است. به گفته معاون وزیر راه، عوارض آزادراه ها بین ۵ تا ۳۰ درصد و بطور متوسط حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است. معاون وزیر راه: ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه مشارکتی داریم / سالی ۳۵۰ میلیون تردد از آزادراه ها امیرمحمود غفاری معاون وزیر راه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره عوارض آزادراه های خصوصی اظهار داشت: ۱۸ آزادراه که وزارت راه و شهرسازی متولی آنهاست، به صورت مشارکتی تولید شده که طول آن به ۱۶۰۰ کیلومتر می رسد. وی با اعلان اینکه سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون خودرو از این آزادراه ها تردد می کنند، اضافه کرد: مدل تجاری آزادراه های مشارکتی در هنگام امضای قرارداد راه اندازی، تعریف می شود. اصل و سود سرمایه گذاری در راه اندازی این آزادراه برمبنای مدل مالی تعریف شده در قرارداد مستهلک می شود که محل استهلاک اصل و سود سرمایه، عوارض تردد خودرو ها است. معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: از دیگر وظایف شرکت سرمایه گذار و مشارکت کننده در راه اندازی آزادراه، تعمیر و نگهداری سالانه آزادراه ها است که هزینه آن نیز از عوارض تردد خودرو ها، دریافت و در قراردادهای ساخت آزادراه، رقم ۱۵ درصد درآمد حاصل از عوارض برای این منظور ذکر می شود. افزایش نرخ عوارض برمبنای نرخ تورم وی با تاکید بر اینکه شرکت های آزادراه های خصوصی، صورت های مالی خودرا سالانه به تأیید شرکت های حسابرس تحت نظارت وزارت اقتصاد می رسانند، اظهار داشت: نرخ عوارض این آزادراه ها هر ساله برمبنای نرخ تورم افزایش می یابد. غفاری با اشاره به اینکه نرخ نهایی عوارض آزادراهی هر ساله بعد از پیشنهاد این شرکتها و بررسی آن در وزارت راه و شهرسازی، با تأیید وزیر راه به این آزادراه ها ابلاغ می شود، اشاره کرد: امسال متوسط افزایش نرخ عوارض آزادراه ها ۱۴.۸ درصد بوده است، درحالی که سالانه باید حداقل ۳۰ درصد نرخ عوارض آزادراهی افزایش یابد تا هم روند استهلاک اصل و سود سرمایه راه اندازی آزادراه طی و هم هزینه تعمیر و نگهداری سالانه آزادراه ها پوشش داده شود؛ این حدوداً ۱۵ درصد، «متوسط» افزایش عوارض آزادراه ها در سال ۹۹ است که از ۵ تا ۳۰ درصد در آزادراه های مختلف را شامل می شود. ملاحظات اجتماعی و رسانه ای سبب می شود تا نرخ عوارض آزادراه ها به صورت واقعی نباشد معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اعلان اینکه برخی ملاحظات اجتماعی و رسانه ای سبب می شود که افزایش نرخ عوارض آزادراه ها به صورت واقعی نباشد، اظهار داشت: در طولانی مدت این ملاحظات به زیان مردم است، چونکه برمبنای فرمول های سازمان برنامه و بودجه، هزینه نگهداری هر مسیر معادل ۲ تا ۶ درصد هزینه راه اندازی همان مسیر برمبنای قیمت روز خواهد بود. درآمد آزادراه های خصوصی از عوارض سال ۹۸ برای تعمیر مسیر، فقط ۱۳۲ میلیارد تومان بود غفاری افزود: اگر بخواهیم همان حداقل درصد گفته شده که ۲ درصد است را اعمال نماییم، سالانه باید ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری این ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه شود. این در حالیست که سال قبل تنها ۱۳۲ میلیارد تومان از محل درآمد عوارض آزادراه ها می توانستیم برای تعمیر و نگهداری هزینه نماییم. وی اشاره کرد: خیلی از کاربران آزادراه ها علاوه بر اینکه رقمی بعنوان عوارض پرداخت می کنند، اما از کیفیت مسیر آزادراه راضی نیستند و این سوال برایشان پیش می آید «پولی که پرداخت می نماییم، صرف چه کاری می شود؟»، درحالی که رقم عوارض پرداختی از طرف کاربران، نرخ واقعی نیست. آخرین بار ۱۷ ماه قبل عوارض آزادراه ها افزایش یافته بود معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اعلان اینکه آخرین افزایش نرخ عوارض ۱۷ ماه قبل بود، اظهار داشت: در طول این ۱۷ ماه نرخ خیلی از کالاها همچون خودرو افزایش چند برابری داشته اما عوارض آزادراه ها تنها حدود ۱۵ درصد رشد داشته است. غفاری تاکید کرد: یک ریال از عوارض آزادراه ها در جیب دولت نمی رود و بعنوان اصل و سود سرمایه ساخت و راه اندازی آزادراه ها به سرمایه گذار پرداخت می شود. اگر اصل و سود سرمایه سرمایه گذار مستهلک نشود، بطور قطع برای پروژه های بعدی انگیزه نخواهد داشت. وی با اعلان اینکه بخش زیادی از شرکت های آزادراهی، مشکلات مالی زیادی دارند، اظهار داشت: افزایش عوارض آزادراهی، تابع بخشنامه های مسئولان نیست بلکه تابع مقررات و تورم است اگر ما بر طبق این فرمول ها و قواعد عمل نکنیم، حتما در جای دیگری خودرا نشان میدهد مثلاً اگر برمبنای فرمول ها به این نتیجه برسیم که عوارض باید ۱۰ هزار تومان باشد اما منِ مسئول بگویم می خواهم ۸ هزار تومان دریافت کنم و ۲ هزار تومان به مردم تخفیف بدهم، این مشخصاً از جیب منِ مسئول تخفیف داده نخواهد شد بلکه به زیان دولت و سرمایه گذار است و اگر مقرر است اصل و سود سرمایه آزادراهی، ۱۰ ساله مستهلک شود، به ۱۲ سال افزایش می یابد. هزینه نگهداری راه های کشور سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان معاون وزیر راه افزود: حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور داریم که انواع راه های اصلی، فرعی، آزادراهی، بزرگراهی، درجه یک، درجه دو و روستایی را شامل می شود مدل مصاحبه تعمیر و نگهداری آنها را سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده است. اگر این مدل را یک حساب سرانگشتی با کف قیمتی مندرج در بخشنامه سازمان برنامه و بودجه (۲ درصد) نماییم، می بینیم که هزینه نگهداری راه های کشور دست کم بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال خواهد شد؛ در صورتیکه کل بودجه مصوب (نه تخصیص یافته) وزارت راه در حوزه حمل و نقل جاده ای، هوایی، دریایی، ریلی، مسکن و شهرسازی، ۱۲ هزار میلیارد تومان است. وی اشاره کرد: راه یک خدمت است و هر خدمتی که دریافت می کنید، باید هزینه آنرا پرداخت کنید در قانون آمده که راه های مشارکتی در جاهایی راه اندازی شود که مسیر موازی داشته باشند، بدین سبب تمام آزادراه های مشارکتی ما، مسیر موازی دارند اما دولت توانایی آنرا ندارد که برای نگهداری راه های موازی هم هزینه کند. 0.0 / 5 994 1399/10/23 12:15:39 تگهای خبر: آزادراه , تولید , حمل و نقل جاده ای , خانه این پست مرکز املاک را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط شکایت مشاورین املاک از نرخ مالیات بازار مسکن کساد است تأثیر پویش ۲ درجه کمتر بر میزان مصرف انرژی در مازندران هواشناسی ایران 23 آذر آغاز بارش برف از امروز شروع غافل باردیگر خاموشی ها نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۲