گزارش مركز املاك

ستاندن برخط مالیات نقل و انتقال ملك در 830 دفترخانه، چقدر عقب هستیم؟

ستاندن برخط مالیات نقل و انتقال ملك در 830 دفترخانه، چقدر عقب هستیم؟ مركز املاك: بااینكه قرار بود طی فصل تابستان پروسه مالیات نقل و انتقال املاك در شهر تهران به صورت الكترونیكی صورت گیرد اما تابحال از 1700 دفترخانه، فقط 830 دفترخانه تجهیز شده اند.



به گزارش مركز املاك به نقل از مهر، یكی از موانعی كه طی سنوات اخیر در حوزه كسب و كار كشور ایجاد شده، حسابرسی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال املاك به شیوه سنتی است؛ به شكلی كه برای انجام امور مربوطه، باید حداقل سه مرتبه به سازمان امور مالیاتی بازگشت شود.
در این راستا جهت بهبود این فضا و جلوگیری از اتلاف وقت، از چندی قبل پروژه محاسبه، پرداخت و دریافت مفاصا حساب مالیات نقل و انتقال املاك در دفاتر اسناد رسمی، به صورت برخط، آنی، هم زمان با انتقال سند ملكی و بدون مراجعه به سازمان مالیاتی در تهران، بصورت آزمایشی در ۶۰ دفترخانه شروع شد.
فرآیند كار به این صورت است كه بازگشت افراد به سازمان امور مالیاتی حذف و تمام كارها در دفترخانه انجام می شود؛ به شكلی كه از روی كد عوارض شهرداری، ملك مشخص و مالیات حساب می شود و سپس در دفترخانه مفاصاحساب داده می شود.
یكی از ثمرات حسابرسی سیستمی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال ملك این است كه مردم را از درگیر شدن با كارشناس و دستگاه های دولتی و … رها می كند و به تبع آن ادراك فساد سازمانی را نیز پایین می آورد.
در این بین علی فیروزی، رئیس مركز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط كسب و كار وزارت اقتصاد پیش تر در گفت و گو با خبرنگار مهر گفته بود هدف گذاری این است كه طی فصل تابستان هزار دفترخانه در تهران مجهز به این سیستم شوند.
همچنین فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ۲۸ مرداد ماه در ابلاغیه ای به سازمان امور مالیاتی دستور داده بود كه باید حداكثر ظرف مدت یك ماه، كلیه مراحل صدور گواهی ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم (الكترونیكی شدن پروسه مالیات نقل و انتقال املاك بدون نیاز به حضور مودی در سازمان) برای واحدهای مسكونی در شهر تهران به صورت الكترونیكی انجام و مشكلات احتمالی مرتفع شود. همین طور ظرف مدت سه ماه از تاریخ این ابلاغیه، این پروسه در سطح تهران بزرگ و سایر كلان شهرهای دارای دفترچه ارزش معاملاتی مطابق با الگوی سازمان، اجرا شود.
تجهیز ۸۳۰ دفترخانه در تهران
با این حال طبق آنچه كه فیروزی شب گذشته در صفحه مجازی خود منتشر نموده، تابحال ۸۳۰ دفترخانه از ۱۷۰۰ دفترخانه شهر تهران به سیستم الكترونیكی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال املاك مجهز شده اند.(یعنی حدود ۵۰ درصد)
در مطلبی كه فیروزی منتشر نموده، آمده است: تا امروز ۸۳۰ دفترخانه از ۱۷۰۰ دفترخانه شهر تهران، به همت همكاران سازمان مالیاتی، سازمان ثبت و كانون سردفتران تجهیز شده اند. از برنامه زمانبندی عقب هستیم. امیدوارم تا اواسط پاییز پروژه در شهر تهران تمام و نیمی از كلان شهرها هم به این مدل پیوسته باشند.
گفتنی است؛ عملیات مربوط به دریافت آنی مالیات نقل و انتقال املاك از طرف دو سازمان امور مالیاتی و ثبت اسناد و املاك انجام می شود و هماهنگ كننده پروژه نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی (مركز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط كسب و كار وزارت اقتصاد) است.


منبع:

5.0 / 5
4554
1398/07/14
23:32:43
تگهای خبر: خانه , دستگاه , شهرداری , مالیات
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین