ضرورت برون رفت پردیسان از ترافیک بازگشایی محورهای جدید و احیای مترو به گزارش مرکز املاک، رشد و توسعه شهر قم از سمت پردیسان و افزایش جمعیت این منطقه با اتمام پروژه های نهضت ملی مسکن، ضرورت بازگشایی مسیرهای جدید و احیای خط مترو برای برون رفت از ترافیک را دوچندان می کند. خبرگزاری مهر، گروه استان ها - امیرمحمد پیرانی: منطقه هشت قم یا همان پردیسان با ۲۲۰۰ هکتار وسعت، الان جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر را در خود جای داده است و با به بهره برداری رسیدن پروژه های نهضت ملی مسکن در این منطقه ۱۲۰ هزار نفر دیگر هم به جمعیت منطقه اضافه می شود که این امر لزوم پیشبینی و تقویت مسیرهای قم به پردیسان را دوچندان می کند. تقریباً ۲۳ سال از نخستین صحبت ها راجع به تشکیل شهرک پردیسان می گذرد؛ شهرکی که قرار بود مقداری از تراکم جمعیتی مرکز شهر و مهاجرین به قم را در خود جای بدهد؛ اما بر خلاف همه برنامه ریزی ها میزان ساخت و ساز به قدری بالا رفت که جمعیت این شهرک چند برابر میزان احتمالی دولت وقت و مسئولین شهری شد. از زمان افتتاح پردیسان به مدت ۱۲ سال تنها راه ارتباطی از راه بلوار غدیر بوده که همواره حجم خیلی از تردد خودرو ها را در این محور شاهدیم. این بلوار الان همچنان یکی از مهم ترین محورهای سطح شهر از لحاظ ترافیکی است که علاوه بر ثبت بیشتر از ۱۴ هزار تردد روزانه، رتبه یک آمار تصادف های فوتی و جرحی چند سال قبل را هم به خود مختص کرده است. با افزایش جمعیت منطقه پردیسان نیاز به ایجاد راه های اتصالی دیگر بیشتر از پیش نمایان شد تا این که در مرداد سال ۱۳۹۷ پردیسان دارای مسیر اتصالی دیگری به شهر قم شد. بلوار مرجعیت یکی از پروژه های مهم و کلیدی شهری در جهت افزایش معابر ورودی به پردیسان و شهرک های مسیر و کاهش ترافیک بلوار غدیر به حساب می آید که به طول ۹.۴ کیلومتر از انتهای بلوار جمهوری بسمت پردیسان ختم شده است. تکمیل راه های دسترسی شهرک قدس، شهرک مهدیه، پردیسان و همینطور کاهش ترافیک مسیر بلوار غدیر از اهداف اجرای مهم ترین رینگ شهری قم بوده که از اشکالات عمده این محور، وجود چند گردنه و هم پیچ های مختلف در راه است که به دنبال بی احتیاطی رانندگان و عدم رعایت سرعت مطمئنه طبق آمارها تصادفات منتج به فوت و جرح در این محور هم بالا است. با وجود پروژه های اجرا شده برای بهبود دسترسی مردم از قم به پردیسان و بالعکس، متأسفانه هنوز هم در ساعات پیک ترافیکی، شاهد ترافیک های سنگینی در محور بلوار غدیر هستیم که نه تنها عبور و مرور مردم، بلکه حمل و نقل عمومی را هم گرفتار مشکل می کند که این عامل هم سبب تضعیف سیستم حمل و نقل عمومی پردیسان شده است. مسیرهای فعلی پردیسان به قم پاسخگوی نیازهای مردم نبوده استبعد از سالیان متوالی از رشد و توسعه پردیسان، تدابیر پیشبینی شده مدیریت شهری، برای تسهیل رفت و آمد ساکنین از پردیسان به مرکز شهر پاسخگوی نیازهای مردم نبوده و یکی از گلایه های همیشگی ساکنان پردیسان معضل ترافیکی این محور است. از سویی دیگر وجود مراکز فرهنگی و آموزشی از قبیل دانشگاه ها، مؤسسات و مراکز علمی سبب تشدید ترددها از هسته مرکزی شهر بسمت پردیسان شده و این امر سبب بروز مشکلات ترافیکی در محورهای موجود پردیسان شده و تنها دو مسیر مستقیم به هسته مرکزی شهر قم عملا انتظارات برای رفت و آمد بدون ترافیک را برآورده نمی نماید. با این وجود توسعه های شهر قم از سمت پردیسان و شمال منطقه سه، همچنان در حال انجام می باشد و یکی از تدابیری که میتوان برای رفع معضل ترافیکی این منطقه پیش بینی نمود مبحث مترو است که البته این پروژه هم با وجود آن که در طرح جامع حمل و نقل شهری قم دیده شده؛ اما اخیراً از جانب شورایعالی ترافیک کشور حذف گردیده است. پروژه های قطار شهری قم سال ۱۳۹۷ بر مبنای سه خط ریلی مصوب با مجوز ماده کمیسیون ۲۲، شروع شده که آن زمان برای خط نخست ۱۴.۸ کیلومتر، خط دوم مترو ۱۵.۵ کیلومتر و منوریلی که ۴.۷ کیلومتر مجوز قانونی وجود داشت. در خصوص خط B مترو قم که پردیسان را به شهر قم متصل خواهد کرد؛ هم شورای ترافیک کشور در سال ۱۳۹۶ و هم شورای ترافیک در خرداد ۱۴۰۲ بر مبنای مطالعات طرح جامع حمل و نقل ترافیک این خط را مصوب کرده اند. تصویب این خط در دو طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر قم نشان دهنده اهمیت و لزوم آن برای آینده ترافیکی شهر است و مشاوران حوزه حمل و نقل ترافیک خط B متروی قم را برای قم ضروری دانسته اند که این مورد در مصوبه شورای ترافیک کشور در دولت سیزدهم نادیده گرفته شده و خط B مترو قم حذف گردیده است. ای کاش ابتدا خط B مترو قم اجرا می شدحجت الاسلام روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خط B مترو که از پردیسان بسمت حرم خواهد رفت، بسیار خط مهمی است و بار بزرگی از ترافیک شهر را کم می کند، اظهار داشت: ای کاش ابتدا این خط متروی قم اجرا می شد. وی افزود: این پروژه به بودجه کلانی نیاز دارد اما بار ترافیکی سایت ۵۶۰ هکتاری، پردیسان، سالاریه، ۴۵ متری صدوقی و همه این مناطق را بر دوش خواهد کشید. با همه این تفاسیر بودن خط B مترو قم در چاله عمیق مصوبه شورایعالی ترافیک گیر افتاده که خود مبحث مهمی بوده و اعتراض مدیران شهری را به دنبال داشته است. مصوبه شورایعالی ترافیک برای حذف خط B مترو قم باید باطل شودحسن طلایی عضو شورای اسلامی شهر قم خط B مترو را حق مردم پردیسان دانست و بیان نمود: هم اکنون هم بلوار غدیر و بلوار مرجعیت بار ترافیکی سنگینی را تحمل می کند و باید مصوبه شورایعالی ترافیک برای حذف این خط باطل شود. طلایی اظهار داشت: با الحاق سایت های جدید مسکن ملی به پردیسان مونوریل امکان جابه جایی این حجم از مسافر در این راه را نخواهد داشت و تحقق اجرایی شدن خط B مترو حق مردم پردیسان است. ناگفته نماند که شهرک پرنیان یکی از ده ها سایت نهضت ملی مسکن استان است که در همان محدوده جغرافیایی پردیسان بوده و با مساحتی بالغ بر ۹۵۰ هکتار واقع در فاصله ۲۱ کیلومتری پردیسان مراحل ساخت خانه های ویلایی در آن شروع شده است. شنیده ها گواه بر اینست که میزان سکنه ای که به ناحیه جنوب غربی قم اضافه می شوند از ۲۰۰ هزار نفر هم فراتر می رود و این یعنی گره های ترافیکی بر گلو پردیسان بیشتر و بیشتر خواهد شد. این حجم از تردد وسایل نقلیه برای شهری مثل قم که زیرساخت ترافیکی ضعیفی در هسته مرکزی به دلیل بافت قدیمی و کمبود انعطاف برای ایجاد فضاهایی همچون پارکینگ و یا معابر و میادین دارد یعنی معضلی بزرگ در شهر! کارشناسان هم باور دارند اگر طرح خط B مترو قم اجرا و عملی شود به نظر می رسد که بار ترافیکی قم بشدت کاسته می شود و نیاز نیست که مردم خودروی شخصی به خیابان بیاورند و مشکل تأمین پارکینگ هم حل خواهد شد. ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت منطقه پردیسان اضافه خواهد شدروح الله امراللهی رئیس شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار مهر، الحاق سایت ۵۶۰ هکتاری نهضت ملی مسکن را مساله مهمی در منطقه پردیسان برشمرد و اظهار داشت: با عنایت به پیشبینی ها، با تکمیل این پروژه بیشتر از ۳۰ هزار واحد مسکونی معادل ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت منطقه پردیسان اضافه خواهد شد. امراللهی خاطرنشان کرد: این بارگذاری جمعیت نیازهای مضاعف از جنبه های خدماتی و ترافیکی برای محدوده بوجود می آورد و ضروری است دسترسی های پردیسان به شهر را تقویت نماییم. کنارگذر غربی شهر، فرصت مناسبی برای کنترل ترافیک پردیسانوی افزود: یکی از دسترسی هایی که باید ایجاد شود اتصال محدود پردیسان از بلوار امام صادق (ع) به محور جاده اراک و از آن طرف به کنارگذر غربی شهر است. امراللهی تصریح کرد: برای تکمیل این دسترسی نیازمند توافق با مالکان دو طرف رودخانه قم هستیم که شهرداری باید آنرا در دستور کار قرار داده و اداره کل راه و شهرسازی استان هم هر چه سریع تر پل شهید حججی را تکمیل کرده و در اختیار شهروندان قرار دهد. وی تکمیل پل شهید حججی را بازگشایی یکی از دسترسی های جنوبی شهر قم عنوان نمود و اظهار داشت: باید این مسیر پیش از بارگذاری جمعیت جدید در منطقه پردیسان تکمیل شود تا شرایط انسداد دسترسی در این منطقه نداشته باشیم. مدیر منطقه هشت شهرداری قم اضافه کرد: پل شهید حججی نقطه کلیدی و پروژه استانی بوده که اتمام آن از توان بودجه پردیسان خارج است. وی با اشاره به اینکه تکمیل این پروژه احتیاج به تملک دارد خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان تملک نیاز دارد که باید با عزم استانی به سر انجام برسد. محمد رمضانی با تاکید بر این که با اجرای این طرح، بلوار غدیر به آزاد راه اراک وصل و بخش زیادی از ترافیک بلوار غدیر کم می شود، اظهار داشت: باید مسؤلان استان نسبت به اجرای آن در جهت بازکردن گره های ترافیکی ورود کنند. در حال حاضر دو اولویت مهم برای خروج محور پردیسان به قم از بار ترافیکی مورد تاکید کارشناسان و مسؤلان شهری و استانی است که تکمیل پل شهید حججی که بلوار امام صادق (ع) به جاده اراک را متصل خواهد نمود و همینطور اجرای خط B متروی قم که منطقه پردیسان را به هسته مرکزی شهر قم وصل می کند به همین علل بیان شده لازم است که این دو پروژه در اولویت های مدیریت شهری برای این خروج منطقه از بار ترافیکی است. منبع: مركز املاك 0.0 / 5 10 1403/09/07 19:26:22 تگهای خبر: استان , بهره برداری , توسعه , جمعیت این پست مرکز املاک را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط رفع تصرف بالاتر از 68 هزار مترمربع از اراضی ملی خوزستان صنعت ریلی یکی از بخش های حساس و حیاتی کشور است بارش برف و باران در ۲۹ استان مزایای اجاره کلایمر نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۹ بعلاوه ۳