مدیرعامل فرودگاه امام خمینی در گفت وگوی تفصیلی خبر داد؛

عوارض خروج از کشور برای پروازهای اربعین دریافت نمی شود

عوارض خروج از کشور برای پروازهای اربعین دریافت نمی شود به گزارش مرکز املاک، مدیرعامل فرودگاه امام خمینی از عدم دریافت عوارض خروج از کشور برای پروازهای اربعین آگاهی داد و اظهار داشت: تعداد زوار هوایی اربعین امسال 20 درصد رشد داشت.



خبرگزاری مهر، گروه اقتصاد: بی گمان ایام اربعین، همیشه به عنوان یکی از بزرگ ترین و باشکوه ترین اجتماعات انسانی در تاریخ شناخته می شود که در آن میلیونها عاشق و دلداده از اقصی نقاط جهان، هر سال خودرا به کربلای معلی می رسانند.
ایران نیز در روزهای اربعین، هر ساله بیشترین متقاضی اعزام زائر را به نجف دارد. در این ایام تمام شقوق حمل نقل عمومی جایگاه ویژه ای در جابه جایی زوار حسینی خواهند داشت و در این میان حمل و نقل هوایی نقش حائز اهمیتی را به دوش دارد، برای اینکه سفر هوایی به عنوان یکی از سریع ترین و راحت ترین راه ها، مورد توجه خیلی از زوار قرار گرفته است.
سفر هوایی به عتبات عالیات، خصوصاً در روزهای اربعین، با وجود تسهیلات و امکانات موجود، نیازمند برنامه ریزی دقیق و جامعی است؛ چونکه این سفر یکی از پرطرف دارترین سفرها در ماه صفر است و از شهرهای مختلف بصورت کاروانی و انفرادی عازم این شهر می شوند.
بر همین اساس، برای اطلاع رسانی و ارائه از آمار گزارش و عملکرد شرکت های هواپیمایی در بازه زمانی اربعین، برنامه تلویزیونی خبرگزاری مهر در گفت و گو با سعید چلندری مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و معاون وزیر راه و شهرسازی پرداخت.

سوال: چند پرواز از شروع شروع سفرهای هوایی اربعین تا به امروز انجام شده است؟

۹۵ هزار زائر اربعینی با بیش ۷۰۰ پرواز تا بامدادان ۳۱ مردادماه از ترمینال سلام جابه جا شدند و طبق پیش بینی های انجام شده، امسال بیش از سه هزار و ۲۰۰ پرواز ویژه اربعین از ترمینال سلام صورت می گیرد. سال قبل ۸۲ درصد زوار اربعین از ترمینال سلام اعزام شدند و امسال نیز سازمان هواپیمایی کشور تعدادی دیگر از فرودگاه های کشور را به پای خط آورده تا برخی از زوار از آن مقاصد به کشور عراق عزیمت داشته باشند، همین طور بالاتر از ۷۰ درصد زوار عتبات از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعزام خواهند شد.
در ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی و ستاد اربعین کشور قرار شد ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار زائر بوسیله حمل و نقل هوایی به کشور عراق اعزام شوند اما باتوجه به محدودیت های فرودگاه نجف و بغداد مجوز سه هزار پرواز در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۹ شهریور ماه تأیید شد، شایان ذکر است که شهر فرودگاهی امام آمادگی کامل برای برقراری ۴ هزار پرواز در بازه زمانی ذکر شده را دارد.
پروازهای بازگشت اربعین تا پایان ماه صفر ادامه می یابد و برمبنای پیش بینی ها تا پایان عملیات پروازهای اربعین حدود ۳ هزار و ۲۰۰ پرواز صورت خواهد گرفت، برای اینکه بصورت روزانه به درخواست گرفتن مجوز پروازی شرکت های هواپیمایی اضافه می شود؛ البته اکنون در اوج تقاضا برای بلیت های رفت به مقصد هستیم اما برخی از صندلی های فعلی مسیر بازگشت هواپیما به ایران خالی است در حالی از روز جمعه مجدد اوج پیک پروازهای بازگشت مسافرین شروع می شود.
سوال: ترمینال سلام فرودگاه امام بسیار مورد توجه زوار زیارتی قرار گرفت، پروسه راه اندازی این ترمینال چگونه بود؟
همان طور استحضار دارید، مطالعات ترمینال یک فرودگاه امام ۲۵ سال قبل انجام شد و حدود ۲۰ سال از راه اندازی آن می گذرد، بعد از راه اندازی تا به امروز هیچ نوع اقدام توسعه اصولی انجام نشده است.
در زمان راه اندازی ترمینال سلام فرودگاه امام بسیاری موافق و مخالف آن بودند و به اعتقاد خودم، ساخت این ترمینال درست بوده، برای اینکه در اسناد بالا دستی بنا بود که فرودگاه امام به شهر فرودگاهی تبدیل گردد که کلمه شهر فرودگاهی معنا و مفهوم دیگری دارد و به لطف خدا در دولت سیزدهم معنای اصلی خودرا پیدا کرد.
ترمینال سلام با ترمینال یک فرودگاه امام بین ۶ الی ۸ کیلومتر فاصله دارد و با ترمینال ۲ که اکنون درحال ساخت است، حدود ۱۶ کیلومتر فاصله دارد، بدین ترتیب این منطقه یک شهر است که در آن سه فرودگاه قرار دارد. البته شایان ذکر است، که ترمینال دو با ۵ برابر ظرفیت فعلی در مساحت ۴۱۰ هزار متری ایجاد می شود.
مراحل ساخت ترمینال سلام بسیاری طولانی شد و تا ابتدای دولت سیزدهم نیز درحال ساخت بود و در سال ۱۴۰۱ تعدادی از مراحل ساخت این ترمینال مانده بود و یک الی دو پرواز نیز انجام شده بود که مقام عالی وزارت راه و شهرسازی شهید رستم قاسمی و بعد از آن مهرداد بذرپاش عنایت خاصی به پایان صد درصدی ترمینال سلام داشتند.
با توجه به فرهنگ زیارت که در ایران نیز بسیاری حائز اهمیت می باشد، تدابیری را برای جداسازی پروازهای زیارتی با پروازهای اروپایی اتخاذ کردیم، برای اینکه پروازهای زیارتی و اروپایی دو سبک مختلف است. همین طور برمبنای گفته زوار ترمینال سلام اکنون به علت وجود موکب های مناسبتی تبدیل به یک حسینیه شده و اگر این ترمینال برای سفرهای زیارتی راه اندازی نمی شد، بی گمان در ترمینال یک قابلیت اجرای چنین طرح های مناسبتی وجود نداشت.
تمام مسؤولان لشکری و کشور در راه راه اندازی ترمینال سلام همکاریهای لازم را انجام دادند و سه عملیات حج تمتع با بالاترین سطح شرایطی و رضایت صد درصدی در این فرودگاه انجام شد، همین طور اربعین امسال نیز به عنوان سومین عملیات عتبات عالیات به شمار می رود؛ بدون اقرار اکنون این پروازهای وظیفه ای نیز با رضایت بالای ۹۵ درصدی از طرف زائران درحال خدمت رسانی است.
لازم به ذکر است که ترمینال سلام از استانداردهای روز بین المللی برخوردارست و پارک هواپیما برای شرکت های هواپیمایی آسان است، الحمدالله شرایط مطلوبی در این فرودگاه حاکم و درحال سرویس دهی است.
بارها اعلام کردم که ترمینال سلام به ثبت بین المللی خواهد رسید تا این ترمینال بصورت کامل و همیشگی یک ترمینال زیارتی باشد اما ممکن عده ای بدین ترتیب برداشت کنند که این ترمینال در یونسکو ثبت گردد اما چنین چیزی مرسوم نیست و ثبت ما به اعتقادی بود. سال قبل این توفیق شامل حال شهر فرودگاهی امام شد تا در مقابل گیت ورود و خروج به ترمینال سلام یک شهید گم نام دفاع مقدس تدفین شود و مورد استقبال خیلی از زوار قرار گرفت.
همان طور که گفته شد، آرامگاه این شهید در مقابل گیت ورود و خروج ترمینال سلام قرار دارد، به این علت زوار در هنگام ورود و خروج اول سر مزار ادای احترام و قرائت فاتحه می کنند سپس سفرشان را شروع می کنند.
الحمدالله ترمینال سلام در جایگاه اصلی خود قرار گرفت و اگر در آینده در این ترمینال پروازهای اروپایی صورت گیرد، بی گمان مورد انتقاد زائران و اصحاب رسانه قرار می گیرد که به چه دلیل قاب این ترمینال عوض شد.

سوال: پارکینگ ترمینال سلام برای خدمات دهی به زائران حسینی چگونه است؟

خوشبختانه ترمینال سلام در محدوده ای واقع شده که محوطه اطراف آن خالی است و برمبنای طرح جامع در سال ۱۴۰۱ طراحی پارکینگ با ظرفیت ۵ هزار خودرو تعیین شد اما این ظرفیت مطلوب نبود بدین سبب در سال قبل ظرفیت این پارکینگ به ۱۱ هزار خودرو ارتقا پیدا کرد که اقدامات دیگری مانند خط کشی و نصب تابلوهای راهنمایی و روشنایی نیز انجام شد.
امسال برمبنای تدابیر جدید ظرفیت پارکینگ ترمینال سلام به ۱۷ هزار خودرو افزوده شد و در بازه زمانی اربعین از ۲۲ مردادماه تا پایان ماه صفر تمام خدمات پارکینگ بصورت رایگان در اختیار زائران قرار می گیرد، برای اینکه هزینه پارک خودرو در این پارکینگ در یک شبانه روز حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان است.
طبق آخرین آمار تا بامدادان ۳۱ مردادماه، ۱۱ هزار و ۵۰ دستگاه خودرو در پارکینگ ترمینال سلام پارک است و دغدغه ای بابت افزایش تعداد خودرو ها نیز نداریم. البته از زائران عزیز تقاضا داریم در هنگام پارک ماشین با مسؤولان پارکینگ فرودگاه همکاریهای لازم را داشته باشند.
زائران نگران مسیر پیاده روی ۲۰۰ متری پارکینگ تا ترمینال سلام نباشند، برای اینکه از دم پارکینگ ماشین ون در اختیار زائران حسینی است و آنها را تا دم ترمینال هدایت می کند و مجدد زوار که به کشور بازگشتند آنها را تا پارکینگ جا به جا می کنند.
سال گذشته مسافران بعد از بازگشت از سفر زیارتی خود به دلیل حجم بالای خودرو، گرفتار سردرگمی در پیدا کردن ماشین شخصی خودشان می شدند که امسال حدود ۱۲ دستگاه موتورسوار برای راهنمایی و یافتن آسان تر خودرو به زائر کمک می کنند.

سوال: آمار زوار اربعین حسینی در مقایسه با زمان مشابه سال قبل چگونه است؟

سال گذشته جابه جایی ۴۰۰ هزار مسافر و امسال نیز جابه جایی ۶۰۰ هزار مسافر پیش بینی شد که تعداد زوار نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشت، البته با عنایت به این که هرسال نسبت به سال پیشین امکانات بیشتر می شود.
به طور مثال، سال قبل در بازه زمانی اربعین ۲۰ موکب فرهنگی و مناسبتی برپا شد اما امسال ۲۵ موکب در ترمینال سلام استقرار دارد که تعدادی زیادی نیز بعلاوه این تعداد در خواست موکب زنی را دادند اما بیش از این تعداد امکان برگزاری نیست،
سال گذشته به برخی از شرکتها درخواست موکب زنی در ترمینال سلام را دادیم اما حضور پیدا نکردند، این در حالیست که امسال بصورت خودخواسته برای خدمت رسانی حضور پیدا کردند. همچنین، مقام معظم رهبری می فرمایند: «اربعین، جهانی شده و باید جهانی تر هم بشود»، تمام ارگان ها، سازمان ها و نهادها به فرمایش حضرت آقا لبیک گفتند و عاشقانه تمام توانشان را برای ارائه هرچه بهتر خدمات به زائران حسینی معرفی کردند.
بسیاری از موکب های مستقر در ترمینال سلام از خردسالان مظلوم غزه حمایت می کنند که بسیار اقدام بشردوستانه ای است؛ همین طور روزانه حدود ۶ ساعت برنامه های فرهنگی مانند روضه خوانی، تعزیه، مدیحه سرایی، سرود، نقاله خوانی سبب ایجاد فضایی معنوی برای زائران می شود.

سوال: سود شرکت های هواپیمایی از فروش های بلیت پروازهای اربعین چقدر است؟

وزارت راه و شهرسازی و مجموعه حاکمیت، به ویژه رهبر معظم انقلاب و مسعود پزشکیان رییس جمهور دولت چهاردهم نسبت به ارائه خدمات صد درصدی از طرف دستگاهها برای کاهش هزینه های سفر اربعین تأکیدات ویژه ای داشتند، به همین دلیل فشارهای زیادی به دوش شرکت های هواپیمایی گذاشته شد و بالاتر از ۶۰ درصد نرخ بلیت دریافتی از زوار در فرودگاه نجف هزینه می شود.
ده میلیون تومانی که شرکت های هواپیمایی از مسافرین دریافت می کنند بصورت ارزی به فرودگاه نجف پرداخت می کنند، برای اینکه فرودگاه نجف خصوصی است و بابت ارائه کوچک ترین خدمات به زوار هزینه دریافت می کند.
اگر مدیر ایرلاین ها در جلسات برنامه ریزی پروازهای اربعین اعلام می کنند که ۱۱ ماه از سال برای خودمان کار کردیم و یک ماه نیز برای امام حسین به زوار خدمت می نماییم، بدین سبب است که به دلیل هزینه در فرودگاه نجف مبلغ سود ناچیزی در اختیار آنها قرار می گیرد.
به طور مثال برای انجام سفرهای اربعین بصورت زمینی بالای ۶ الی ۷ میلیون تومان با وجود تمام سختی باید هزینه کرد و طی هفته جاری متأسفانه یک دستگاه ناوگان اتوبوس زوار پاکستانی تصادف کرد که برخی از آن مصدوم و تعدادی دیگر نیز فوت کردند، در صورتیکه سفر با هواپیما از ایمنی بالاتری برخوردارست و هزینه ناچیز قیمت بلیت پروازهای اربعین باعث شده تا تعداد زیادی از زوار علاقمند سفر هوایی باشند.
البته شایان ذکر است که در سفرهای اربعین نرخ عوارض خروج از کشور حذف شده و زوار از این بابت هیچ نوع هزینه ای را پرداخت نمی کنند.
اگر بگوییم سود شرکت های هواپیمایی در سفرهای اربعین صفر است، بطور قطع دروغ است اما در مقابل با سود پروازهای دیگر قابل مقایسه نیست، حدودا هزینه تمام شده است و به نوع ایرلاین بستگی دارد، برای اینکه اگر یک ایرلاین در انجام سفرهای اربعین از هواپیمای «ایرباس» استفاده می نماید، بطور قطع هزینه ایرباس زیاد است و حتی ممکنست در راه رفت و برگشت گرفتار زیان شود.
در حالی که ممکنست یک شرکت دیگر از هواپیماهای «۷۳۷» و «MD» استفاده نماید که هزینه این سبک از هواپیماها مقداری نسبت به باقی سبک ها کمتر است، بدین ترتیب باتوجه به نوع هواپیمایی که استفاده می نمایند، سود آنها نیز متفاوت می باشد.
همچنین، شرکت هواپیمایی ماهان اکنون از هواپیمای ۷۴۷ برای جابه جایی زائران استفاده می نماید، در صورتیکه این سبک از هواپیما بسیار پرهزینه است و دلیل موجهی برای انجام پروازهای زیر ۳ الی ۴ ساعته ندارد، اما برمبنای اعتقاد قلبی و تکلیف وظیفه ای در هر پرواز حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ زائر را در یک ساعت پرواز به مقصد بغداد جا به جا می کند، برای اینکه فرودگاه نجف شرایط فرود این هواپیما را ندارد.
همان طور که اعلام شد، برمبنای دستور دیوان عدالت اداری دیگر دولت حق تعیین نرخ گذاری بلیت های هوایی را ندارد اما بحث پروازهای اربعین متفاوت می باشد و دولت برای فروش بلیت پروازهای اربعین قیمت مصوبی را تصویب کرده است، البته جا دارد بابت فروش بلیت با نرخ از شرکت های هواپیمایی تشکر نماییم.

سوال: یعنی تا به امروز هیچ کدام از مراجع عرضه بلیت گرفتار تخلف نشدند؟

در فرودگاه امام به دلیل وجود حساسیت بالا و جایگاهی که دارد، هم زمان سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان هواپیمایی کشوری و دادسرای ویژه فرودگاه مستقر و بصورت دائم درحال رصد هستند.
به طور مثال، زائری با قیمت ۵ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون تومان بلیت هواپیما را خریداری می کند و زمانیکه به فاکتور بلیت مراجعه می نماییم، خبری از ثبت قیمت نیست یا زوار دیگری ادعا می کنند، بلیت را ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری نموده اما در فاکتور آن ۵ میلیون تومان قیمت ثبت شده است.
برخی اوقات، زائران امکان خرید بلیت بوسیله اینترنت را ندارند و از آژانس ها مبادرت به خرید می کنند و خیلی از آژانس های هوایی در بازه زمانی اربعین کم لطفی کردند و برای خودشان پورسانت جداگانه تا یک میلیون تومان از زائر دریافت می کنند اما با جدیت با متخلفان برخورد خواهد شد.
بر اساس تصمیمی که گرفته شده، هرگونه گران فروشی که در بازار بلیت پروازهای اربعین صورت گیرد، خود آن شرکت هواپیمایی موظف به برگرداندن پول به زائر خواهد بود اما با آژانس متخلف هم جداگانه برخورد خواهد شد. تا به امروز نیز حدود ۱۲ آژانس هواپیمایی درپی گزارش های اعلامی مردم پلمب شده است.
سوال: برای گرفتن مجوزهای پروازی فرودگاه های نجف و عراق همکاریهای لازم را داشتند؟
درخواست ما خیلی بیش از این تعدادی بود که مجوز گرفتیم اما فرودگاه نجف یک فرودگاه بسیار محدود از سبک و تعداد هواپیما است، البته از وزارت حمل و نقل نجف با وجود تمام محدودیت ها در فرودگاه نجف مجوز چنین حجم و تعداد پروازی را برای ایران صادر کرد، برای اینکه شرایط آنها بسیار محدود و دشوار است.
اگر فرودگاه نجف به ما مجوز پرواز بیشتری می داد ما امکان برقراری ۶ هزار پرواز را داشتیم و در فرودگاه امام هیچ نوع محدودیتی از نظر زیر ساخت وجود ندارد حتی فرودگاه مشهد مقدس نیز بزرگ و بدون محدودیت است که قابلیت افزایش تعداد پرواز به کشور عراق را از این فرودگاه نیز داشتیم؛ البته شرایط فرودگاه بغداد بهتر است اما زوار و شرکت های هواپیمایی علاقه ای به برقراری پرواز به این فرودگاه ندارند، برای اینکه در راه پیاده روی قرار ندارد.
در مجموع، فرآیند مذاکره با دولت عراق دشوار است اما در نهایت طی صحبت های انجام شده مجوز سه هزار پرواز در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۹ شهریورماه گرفتن شد و بعد از اتمام بازه زمانی ذکر شده، شرایط پروازها به مقصد عراق به حالت سابق بازمی گردد.
سوال: میانگین تأخیر پروازهای اربعین چگونه بود؟
به طور کلی میانگین تأخیرها بین ۳۰ الی ۳۵ دقیقه است اما حدود سه شرکت هواپیمایی تأخیر ۴ ساعته، ۵ ساعته و ۸ ساعته داشتند که از مسافران این پروازها عذرخواهی کردیم.
البته لازم به ذکر است؛ هواپیمای ایران در فرودگاه نجف گرفتار نقص فنی شده با وجود محدودیت فرودگاه نجف، ابتدا باید تیم فنی همان شرکت هواپیمایی با پرواز دیگر به نجف برود و سپس عملیات رفع نقض فنی را شروع کند، بی گمان پروسه این فرآیند زمان بر خواهد بود. البته تأخیر زیر ۳۰ دقیقه، تأخیر عملیاتی به حساب می آید و تعدادی از تأخیرها نیز به دلیل عدم حضور بموقع زوار است که مسؤولان مربوطه تا بدنبال مسافر برگردند و سوار هواپیما شود، پرواز با تأخیر مواجه می شود.
سوال: فرودگاه امام آماده میزبانی از موج بازگشت زوار خواهد بود؟
تمام همکاران پلیس، سپاه، گمرک، گذرنامه و واجا … در حالت آماده باش هستند و در سه شیفت شبانه روز درحال فعالیت اند، البته در هر شیفت ۵ مدیر ترمینال سلام حضور دارند و در روزهای پروازهای اربعین محل کار تمام مدیران، معاونین و معاونین شرکت های هواپیمایی در ترمینال سلام است. همین طور در این ترمینال ۱۰ مدیر ترمینال دائم در محوطه پارکینگ و تمام قسمت های دیگر درحال بررسی هستند و از نظر امکانات به اصطلاح پارک هواپیما و سرویس دهی به هواپیماها، تمام شرکتها آماده باش صد درصدی هستند و نگرانی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وجود ندارد.

سوال: تا به امروز چند پرواز فوق العاده در روزهای اربعین صادر شده است؟
تا به امروز مجوز حدود ۲ هزار و ۴۰۰ پرواز به مقصد عراق صادر شده که از این تعداد حدود هزار و ۲۰۰ پرواز فوق العاده است که در بازه زمانی اربعین به انجام می رسد اما برمبنای پیش‎ بینی ها تعداد پروازها تا سه هزار و ۲۰۰ عدد نیز افزایش خواهد یافت.
پروازهای اربعین توسط ۱۴ شرکت هوایی داخلی و دو شرکت هوایی خارجی فلای بغداد و العراقیه صورت می گیرد.
سوال: باتوجه به افزایش دما، خللی در برقراری پروازها ایجاد نشده است؟
روزهای اخیر محدودیت های پروازی درباب گرمای هوا وجود داشت اما بتازگی مقداری دمای هوا رو به کاهش حرکت می کند، افزایش دما در میزان ظرفیت مسافران تأثیر گذاشته بود از ساعت ۸ بامداد تا ۱۵ پس از ظهر هواپیماها با حدود ۱۰ تا ۱۲ مسافر کمتر پرواز می کنند اما بعد از ساعت ۱۷ محدودیتی در تعداد مسافر برای اعزام وجود ندارد و اکنون روزانه ۱۳۰ پرواز در حال انجام می باشد.
سوال: درباب فروش ارز اربعین محدودیت برای زائران پیش آمد یا خیر؟
برای خدمات رسانی از فرودگاه های بیشتر اعلام نمودند که فرودگاه های دیگر که در مرز هوایی قرار دارند، اگر شرایط پیش آید امکان برقراری پروازهای خارجی دارند که در اربعین امسال تعدادی از ارگان های نظامی مانند نیروی هوایی، سپاه پاسداران درخواست داشتند از فرودگاه مهرآباد به سمت عراق پرواز کنند که برخی از شرکت های هواپیمایی این پروازها را انجام دادند اما نکته اینجاست که در فرودگاه مهرآباد باجه ارزی وجود ندارد و زائران به علت عدم آگاهی در سامانه ارز مسافرتی برای دریافت ارز ثبت نام کردند، در حالی به این مسافران ارزی اختصاص نمی یابد.
سوال: وزیر راه دولت سیزدهم از واردات ۱۰ فروند هواپیما خبر دادند، آیا این هواپیماها در پروازهای اربعین وارد مدار فعالیت شدند؟
نکته اینجاست، زمانیکه خبر واردات هواپیمای جدید به کشور اعلام می شود، عموم افراد می گویند پس چرا بازار عرضه و تقاضای بلیت به تعادل نمی رسد و همچنان کمبود بلیت در بازار وجود دارد اما تعداد واردات هواپیما مهم نیست این که به چه تعداد صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی کشور اضافه می شود، مهم می باشد، باید بدانیم به همان تعداد که هواپیما وارد می شود از طرف دیگر تعدادی نیز از چرخه سرویس دهی خارج می شود.
به طور مثال، یک هواپیما وارد مدار فعالیت می شود که تنها ۵۰ صندلی دارد اما یک هواپیمای دیگر وارد کشور می شود که ۲۴۰ صندلی به میزان ظرفیت فعلی بازار هوایی اضافه می کند.
دو فروند از این هواپیماها در تاریخ ۲۷ مردادماه امسال وارد کشور شد اما فرآیند رجیستری و ثبت ناوگان زمان بر خواهد بود و ممکنست سه الی چهار ماه زمان بخواهد تا وارد چرخه پروازی شود. واردات هواپیما دشوار است، برای اینکه زمانیکه این هواپیماها وارد کشور شد سریعاً به آشیانه های فرودگاه انتقال پیدا کرد تا مورد دید عموم مردم قرار نگیرد و روند اورهال و احیای این هواپیماها انجام شود؛ تعارف نداریم، ایران در تحریم های ظالمانه قرار داد، نه فقط از طرف کشور آمریکا، بلکه دیدگاه کشورهای دیگر این است تا کار را برای ما سخت کنند اما بی گمان در مقابل تحریم و سخت گیری ها، توانمندی ما بیشتر می شود.
با توجه به واردات هواپیماها، توانستیم بالانس صندلی ها را حفظ نماییم و از طرف دیگر درصدی هم افزایش دهیم اما بی انصافی است که بگوییم مردم مثل قبل در هنگام تهیه بلیت گرفتار مشکل هستند، البته مقداری سطح توقع عموم مردم بالا رفته، برای اینکه در سالهای گذشته بیشتر زائران بصورت زمینی به نجف می رفتند اما امروزه دوست دارند با ناوگان هوایی مشرف بشوند؛ همین طور باتوجه به خدمات بسیار خوبی که در بخش هوایی به مسافرین ارائه می شود، روز به روز تقاضا بیشتر می شود و مردم اعتقاد دارند که هنوز عرضه و تقاضا با مشکل مواجه می باشد.
سوال: تعدادی از زائران حسینی که با ناوگان هوایی تعدادی از ارگان ها جا به جا می شوند، ایمنی آنها گرفتار مشکل نمی شود؟
هر نوع هواپیمایی که مبادرت به پرواز کند، در ابتدا باید از استانداردهای سازمان هواپیمایی کشور برخوردار باشد، بطور مثال ممکنست ارگان هایی مانند سپاه پاسداران، نیروی هوایی و هلال احمر و … درخواست پرواز فوری به کشور عراق را داشته باشند، اگر هواپیما ۱۰۰ صندلی داشته باشد و ۵۰ صندلی توسط افراد آن ارگان تکمیل ظرفیت شود، ۵۰ صندلی باقی مانده نیز به عموم زائران فروخته می شود تا هواپیما با ظرفیت کامل به نجف اعزام شود.
سوال: به زائران موقع بازگشت به کشور، چه سفارش ای می کنید؟
با توجه به شایع و گزارشات راجع به همه گیری بیماری آبله میمونی، اقدامات بهداشتی را به شدت رعایت نمایند و در پیک های ترافیکی به ویژه در پروازها ماسک بزنند اما اگر به ویروس یا بیماری مبتلا شدند در تمام مرزهای ورودی به کشور، خصوصاً فرودگاه امام خمینی (ره) بمحض مراجعه، همکاران بهداشت مرزی قرنطینه حضور دارند و امکانات پزشکی قابل رضایتی نیز در آنجا وجود دارد. زائران نسبت به درمان بیماریها پیگیری های لازم داشته باشند تا ویروس را به کل خانواده انتقال ندهند، برای اینکه اگر خانواده هم گرفتار بیماری شود، گرفتاری آنها بیشتر خواهد شد.
از زائران خواهشمندیم، مدت زمان سفر را کوتاه کنند و حتما در ایام بعد از اربعین به کشور بازگردند، برای اینکه مهم این است که در راه پیاده روی اربعین حسینی قرار گرفتند.
همچنین زائران حتما قبل از شروع سفر بلیت را بصورت رفت و برگشت تهیه کنند؛ برای اینکه در فرودگاه ایران و نجف به هیچ عنوان امکان خرید بلیت نخواهد بود، البته ممکنست در صورت تغییر نوع هواپیما برخی از زائران پای پروازی عازم شوند اما باتوجه به ازدحام جمعیت، بلیت را از پیش تهیه کنند تا شرمندگی ما و دلخوری زائران رخ ندهد.


منبع:

0.0 / 5
142
1403/06/02
13:27:48
تگهای خبر: استان , استاندارد , تسهیلات , توسعه
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین