راه وشهرسازی در هفته ای كه گذشت؛

پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان

پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان مرکز املاک: ارائه پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی به ۷۰۰ میلیون تومان، تحویل ۵۵۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم و تصویب قانون بیمه مهندسان همچون مهم ترین اخبار حوزه راه و شهرسازی در هفته جاری بود.



به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، در هفته ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.
پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان
محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن ضمن اشاره به صندوق ملی مسکن به متقاضیان مسکن دهک های یک تا چهار تسهیلات قرض الحسنه مسکن پرداخت می کند، اظهار داشت: مشمولین دهک های یک تا چهار که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند، علاوه بر بهره مندی از تسهیلات مسکن این طرح، از صندوق ملی مسکن هم تسهیلات قرض الحسنه دریافت می کنند.
اسماعیلی اضافه کرد: بازپرداخت این تسهیلات به صورت ۱۵ ساله و صرفا با پرداخت ۲ درصد کارمزد به بانک خواهد بود و صندوق ملی مسکن، از دریافت کنندگان تسهیلات، سود یا کارمزدی دریافت نخواهد کرد.
مدیرعامل صندوق ملی مسکن میزان تسهیلات پرداختی به دهک های یک و ۲ را ۴ میلیاردریال و میزان تسهیلات متقاضیان دهک های ۳ و ۴ را ۳ میلیاردریال اعلام نمود.
مدیرعامل صندوق ملی همینطور از پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان اطلاع داد و اضافه کرد: رقم افزایش احتمالی وام نهضت ملی مسکن بستگی به تصویب شورایعالی مسکن دارد.
پروانه راه اندازی ۱۱ شهرک مسکونی دولتی صادر شد
ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، اظهار داشت: بیشتر از ۶۰ شهرک مسکونی در کارگروه زیربنایی استان تصویب شده است و سازمان ملی زمین و مسکن بعنوان متولی ایجاد شهرک های مسکونی دولتی و دبیر کمیته، مطالعات امکان سنجی و مکان یابی شهرک های مسکونی دولتی را شروع کرده است.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن اشاره به این که سیر مراحل تصویب این شهرک ها در شورای برنامه ریزی استان و شورایعالی شهرسازی و معماری در دستور کار است، اضافه کرد: تابحال مطالعات مکان یابی ۴۰ شهرک به شورایعالی ارسال شده و طرح جامع ۱۱ شهرک مسکونی دولتی به مساحت ۳ هزار و ۵۹۶ هکتار و در ۴ استان به تصویب شورایعالی شهرسازی رسیده است و پروانه تأسیس آنها به نام دولت جمهوری اسلامی با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن صادر گردیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: این شهرک ها در استان مازندران در نزدیکی شهر های ساری، بابلسر و گلوگاه، در استان یزد در نزدیکی شهر یزد، در استان فارس در نزدیکی شهر های شیراز و جهرم و در استان قم در محدوده معروف به پرنیان قرار دارند.
برگ زرین تصویب سامانه بازار زمین، مسکن و اجاره بها در دولت سیزدهم
مجید گودرزی کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره بر این که تصویب و ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها برگ زرین دولت سیزدهم بعنوان ابزاری برای کنترل بازار مسکن به حساب می آید، اظهار داشت: مسکن طی سالهای اخیر در چارچوب چهارچوب های قانونی حرکت نمی کرد که این مورد باعث سودجویی عده ای زیادی از دلالان شده بود اما دولت سیزدهم با تصویب و ابلاغ این سامانه سودجویان را نقره داغ کرد
این کارشناس مسکن در ادامه تصریح کرد: درصدی زیادی از درآمد خانوار در زمینه مسکن صرف می شود، چونکه مسکن طی دهه های اخیر به کالای سرمایه ای تبدیل گشته بود که این فرایند دلسرد شدن مستأجران شده بود. البته ناگفته نماند دولت های اسبق راهکارهایی برای کنترل بازار مسکن وضع کردند اما در مقابله با دلالان این صنعت با شکست مواجه گردید و تأثیری به دنبال نداشت.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات مردمی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها و ادغام آن با لایحه مشابهی بود که دولت سیزدهم برای مداخله در بازار اجاره مسکن بعنوان ابزاری برای کنترل بازار مسکن و عبور از اجاره بهای بی قاعده و بی قانون در سالهای اخیر بود. مبحث گرانی اجاره بها مسئله حائز اهمیت مستأجران بود اما با عنایت به این که قانون موجر و مستأجر دست دولت را در ساماندهی بازار اجاره مسکن را بسته بود و امکان مداخله دولت وجود نداشت که با تصویب این قانون دست دولت برای کنترل و مدیریت بازار مسکن باز شد.
تحویل ۵۵۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم با تعهد برای اجرای قانون جهش تولید مسکن و طرح نهضت ملی مسکن برنامه ریزی برای راه اندازی ۴ میلیون واحد مسکونی را در برنامه قرار داد. برنامه ای که الان و در بیشتر از یک هزار روز خدمات این دولت با تأمین بیشتر از ۵۴ هزار هکتار زمین و به اجرا درآمدن بیشتر از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نشان از عمل به تعهدی است که دولت در برنامه قرار داد.
هم حالا فرآیند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به بیشتر از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده است. همینطور از این واحدهای شروع شده حدود ۵۵۰ واحد نهضت ملی مسکن هم تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
تعمیرات همزمان ۱۳ شناور توسط مهندسان ایرانی
مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به این که الان ۱۳ فروند شناور در این یارد درحال تعمیر هستند، اظهار داشت: تعمیرات انواع شناورهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که قابلیت تعمیر در داخل کشور را دارند، تماماً در این مجموعه صورت گرفته و با استفاده از ظرفیتهای موجود داخلی، از اعزام شناورها به خارج از کشور برای تعمیرات خودداری شده است.

وی با اشاره به اینکه انجام تعمیرات دوره ای شناورهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از توانمندی های داخلی منجر به پیشگیری از خروج ارز از کشور شده است، اظهار داشت: پیشبینی ما اینست که تا پایان سال جاری بتوانیم دست کم ۵۰ فروند انواع شناور را پذیرش و تعمیر نماییم. هفت فروند از شناورهای درحال تعمیر متعلق به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ۶ فروند دیگر از شناورهای بخش خصوصی هستند که درحال سپری کردن مراحل مختلف تعمیرات هستند.

وی ضمن اشاره به سطح مناسب امکانات زیرساختی یارد تعمیرات کشتی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: هم اکنون یک داک شناور به ابعاد ۲۰ در ۴۲ متر با ظرفیت بالابری اسمی ۲۸ هزار تُن به همراه بالابر سینکرولیفت به ابعاد ۱۷۰ در ۳۲ متر و با قابلیت بالابری اسمی ۱۱ هزار تُن در این یارد مشغول فعالیت است.
قانون بیمه مهندسان در آستانه ابلاغ است
حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ضمن اشاره به این که بیمه مهندسان بعد از سه دهه به تصویب رسید، اظهار داشت: بیمه مهندسان در سالهای اخیر یکی از مطالبات قدیمی جامعه مهندسی کشور بود و این مورد به علت اهمیت آن برای جامعه مهندسی به موازات مبحث اصلاح قانون نظام مهندسی با همت رئیس مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس پارسال (چهارشنبه، یکم آذرماه) تصویب و در چارچوب برنامه توسعه هفتم ابلاغ و اجرایی می شود و با عنایت به تصویب بودجه برای اجرای بیمه مهندسان، برای اجرای این قانون هیچ مانع اجرایی وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در رابطه با تأخیر در ابلاغ این قانون، اضافه کرد: بند در رابطه با بیمه مهندسان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است اما به علت این که با چند مبحث دیگر از مفاد برنامه هفتم مورد ابهام، شورای نگهبان بوده که به مجلس مجدد بازگشت و بعد از رفع اشکالات آن موضوعات، باردیگر به شورای نگهبان ارسال شد؛ بعد از تأیید شورای نگهبان قانون بیمه مهندسان در چارچوب برنامه هفتم ابلاغ خواهد گردید.
وی ضمن اشاره به این که الان سازمان نظام مهندسی ساختمان با حدود ۶۰۰ هزار عضو رسمی بعنوان یکی از بزرگ ترین نهادهای غیردولتی و تخصصی به حساب می آید، اظهار داشت: این سازمان مطابق قانون الان در مراکز ۳۱ استان برای نظارت بر ساخت وساز کشور استقرار دارد، البته از طرفی ساخت و ساز مسکن در کشور درحال توسعه است که بنابراین حجم گسترده ای از چرخه مالی در سازمان نظام مهندسی وجود دارد.

0.0 / 5
130
1403/03/25
13:08:00
تگهای خبر: ابزار , اجاره , اخبار , استان
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین