اتصال شرق به غرب تهران در ۷۵ دقیقه با متروی خط ۱۰ مرکز املاک: بر طبق برنامه ریزی های انجام شده طی ماه آتی عملیات حفاری خط 10 مترو شروع می شود، خط مترویی که 45 کیلومتراست و با 35 ایستگاه، شرق تهران را به غرب پایتخت متصل می کند؛ بگونه ای که از فلکه سوم تهرانپارس شروع و در اختتام به ایستگاه ورد آورد (ایستگاه تبادلی با خط 5 مترو) می رسد. به گزارش مرکز املاک به نقل از ایسنا، کلانشهر تهران تا حالا ۷ خط متروی فعال داشته و حالا آنگونه که مدیران شهری می گویند، تهران به ۴ خط جدید مترو نیاز دارد تا شبکه مترویی پایتخت تکمیل شود و این حمل و نقل پاک(مترو) به مناطق مختلف نفوذ کند و آنگونه که مدیرعامل متروی تهران گفته، مقرر است به زودی عملیات حفاری خط ۱۰ متروی پایتخت شروع شود؛ اما جای سوال است که چرا خط ۱۰ مترو زودتر از مابقی خطوط ۸، ۹ و ۱۱ ایجاد می شود و اساسا این خط چه خاصیت هایی دارد؟ محسن هرمزی در گفت و گو با ایسنا، در مورد وضعیت خط ۱۰ مترو با اشاره به اینکه طبق طرح «جامع حمل و نقل ریلی پایتخت» که آخرین نسخه آن بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید، مطالعات و مقدمات راه اندازی ۴ خط جدید در تهران در دستور کار متولیان امر قرار گرفت، می افزاید: مطالعات مربوط به خطوط جدید شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت به مراحل انتهایی خود رسیده و حتی اولویت ساخت قطعات مختلف در هر خط برمبنای مقایسه میزان کارایی و همین طور زمان لازم برای ساخت هر قطعه به همراه هزینه های لازم برای راه اندازی آن مشخص شده است. وی با تکیه بر این که نکته مهم در مورد روند ساخت قطعات جدید، نحوه جذب منابع مالی است به گونه ای که برخلاف روش مرسوم در مورد ۷ خط موجود، خطوط جدید از محل منابع غیر نقد همچون تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمع های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و... تغذیه مالی خواهد شد، می گوید: به این لحاظ هیچ صدمه ای به روند راه اندازی ایستگاه های باقیمانده در خطوط ۶ و ۷ و یا طرح های توسعه ای دیگر خطوط موجود وارد نخواهد آمد. مطالعات اولویت بندی اجرای خطوط جدید مترو با معیارهای ترافیکی، بهره برداری، فنی- اجرائی و همین طور نسبت منافع به هزینه، درکمیته راهبری خطوط و ایستگاه های مترو انجام شده است مدیرعامل متروی تهران ضمن اشاره به این که مطالعات اولویت بندی اجرای خطوط جدید مترو با معیارهای ترافیکی، بهره برداری، فنی- اجرائی و همین طور نسبت منافع به هزینه، درکمیته راهبری خطوط و ایستگاه های مترو انجام شده است، ادامه می دهد: بر اساس این مطالعات ابتدا قرار بر این بود تا هر ۷ سال حدود ۵۰ کیلومتر از بخش های مختلف خطوط جدید، ساخته و به بهره برداری برسند؛ اما تلاش مدیریت شهری فعلی، انجام خطوط جدید در مدت زمان کوتاهتر است تا این امر کمتر تحت تاثیر افزایش سنواتی بهای خدمات و کالا در طول سال های پیش رو شود. بدین سان می توان گفت برنامه زمان بندی اجرای خطوط جدید و ایستگاه های خطوط چهارگانه متروی تهران با جزییات کامل مشتمل بر زمان عبور دستگاه حفار مکانیزه از ایستگاه ها، تاریخ دقیق تملک موقت هر ایستگاه، اجرای سازه نگهبان، هسته مرکزی ایستگاه، تجهیزات برقی و مکانیکی ایستگاه، ریل گذاری و همین طور زمان بهره برداری از هر ایستگاه مشخص بوده و در صورت تامین بموقع منابع مالی لازم، قابل تحقق است. خطوط جدید مترو برای تهران یک الزام و نه یک انتخاب هرمزی با تکیه بر این که ایجاد خطوط جدید مترو برای تهران یک الزام و نه یک انتخاب است، تاکید می کند: در بیان فواید پرشمار راه اندازی خطوط جدید که در حقیقت یک الزام برای پایتخت بشمار می رود و نه یک انتخاب، باید به اثرات مترو بر کاهش مصرف سوخت، آلاینده های زیست محیطی، تصادفات جرحی و فوتی، ترافیک و... اشاره کرد؛ اما نکته مهمتر این که ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ موجب ایجاد حلقه ای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی تهران شده و شکل پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف را موزون و منطقی خواهد ساخت. این در شرایطی است که وضعیت بهره مندی مناطق ۲۲ گانه از ایستگاه های موجود شبکه مترو، چندان متناسب جمعیت و وسعت هر منطقه نیست. وی ادامه می دهد: در شکل فعلی، توزیع ایستگاه های خطوط هفت گانه، مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸و ۲۰ از حداکثر یک تا ۳ ایستگاه برخوردار بوده است؛ اما منطقه ای مثل منطقه ۲۱ حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد و اساساً پهنه غربی پایتخت از این لحاظ وضعیت مناسبی ندارد و این امر عمدتا به خاطر آنست که مبنای اولیه تعیین مسیر خطوط و جانمایی ایستگاه های فعلی، نخستین طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه شده و آن زمان نه جغرافیای تهران به شکل امروزی بود و نه گسترش و میزان رشد جمعیتش به میزان فعلی پیش بینی می شد. بگفته مدیرعامل متروی تهران، تصور می کنید با راه اندازی ۴ خط جدید مترو که متعاقب آن حدود ۱۳۰ ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه می شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کافی است تجسم کنید منطقه ای مثل منطقه ۲۲ با ساخت و راه اندازی کامل خطوط ۹ و ۱۰ صاحب ۱۶ ایستگاه جدید خواهد شد. منطقه ۲۰ نیز به ۶ ایستگاه جدید مجهز شده و مناطقی مانند ۹، ۱۵، ۱۷ و ۲۰ از ۵ تا ۹ ایستگاه جدید را پذیرا خواهند بود. با راه اندازی ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف شکل متعادل تری پیدا می کند هرمزی با اشاره به اینکه با راه اندازی ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف شکل متعادل تری پیدا می کند و البته دسترسی به اقصی نقاط پایتخت با حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و سریع امکانپذیر خواهد شد، می افزاید: ناگفته پرواضح است که پیش شرط اصلی راه اندازی ۱۳۰ ایستگاه و ۴ خط جدید، مسأله تامین بموقع منابع مالی است. در این صورت طی یک برنامه فشرده و با اولویت بندی قطعات مختلف در هر خط، می توان شکل جدیدی به جریان حمل و نقل عمومی در پایتخت بخشید. این در حالیست که در نقطه مقابل، بی تفاوتی به اجرای خطوط جدید، فقط موجب افزایش هزینه های راه اندازی خطوط در سالهای آتی خواهد شد. در حقیقت این ۴ خط باید ساخته شود و در ضرورت ایجاد خطوط جدید، هیچ شک و شبهه ای نیست. وی با اشاره به اینکه ساخت ۴ خط جدید مترو یکی از بزرگترین و منحصر به فردترین پروژه های مطالعاتی کشور بوده، بگونه ای که برای نخستین بار مطالعات ۱۶۰ کیلومتر خط مترو به همراه ۱۳۰ ایستگاه در قالب یک پروژه تعریف و به مشاوران ذیصلاح طی پروسه مناقصه واگذار شد، می گوید: در پروسه انجام این پروژه خط ۸ متروی تهران به طول ۳۹ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از مسعودیه تا چهار راه سرسبز، خط ۹ متروی تهران به طول ۴۸ کیلومتر و ۴۳ ایستگاه از دولت آباد تا چیتگر، خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۴ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از وردآورد تا فلکه سوم تهرانپارس و خط ۱۱ متروی تهران به طول ۲۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه از چیتگر تا سه راه تقی آباد مورد مطالعه قرار گرفته اند. همین طور همچون با اهمیت ترین خاصیت های این مطالعات، فازبندی کردن اجرا و بهره برداری از خطوط برمبنای سرمایه گذاری برای تامین منابع مالی اجرای طرح بوده است. در پروسه انجام این پروژه خط ۸ متروی تهران به طول ۳۹ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از مسعودیه تا چهار راه سرسبز، خط ۹ متروی تهران به طول ۴۸ کیلومتر و ۴۳ ایستگاه از دولت آباد تا چیتگر، خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۴ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از وردآورد تا فلکه سوم تهرانپارس و خط ۱۱ مترو تهران به طول ۲۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه از چیتگر تا سه راه تقی آباد مورد مطالعه قرارگرفته اند هرمزی در ادامه می گوید: برای نخستین بار در ایران طی پروسه انجام مطالعات، از مجموعه مشاوران شهرسازی و ترافیکی نیز در تعیین موقعیت دقیق ایستگاههای مترو و همین طور ظرفیت خطوط استفاده شده است. در حقیقت با عنایت به این شکل مطالعات جامع، مجموعه خطوط جدید متروی تهران ضمن جذب حداکثر میزان مسافر، کمترین هزینه اجرا و بهره برداری را با عنایت به مطالعات دقیق و گسترده ای که انجام شده است، در بر خواهند داشت. مدیرعامل متروی تهران ادامه می دهد: در مطالعات صورت گرفته، بررسی اثرات راه اندازی و بهره برداری از هر یک از ایستگاه های خطوط جدید بر میزان جذب مسافر سایر خطوط موجود نیز مدنظر قرارگرفته است. بدین ترتیب خطوط جدید متروی تهران فقط در محدوده مطالعات ۴ خط جدید مورد مطالعه قرارنگرفته؛ بلکه مطالعات در ابعاد کلی شبکه حمل و نقل ریلی شهر تهران در افق سال های آینده بررسی شده است. وی به هماهنگی های گسترده انجام شده برای تملک اراضی مورد نیاز راه اندازی ایستگاه های خطوط جدید مترو نیز اشاره می کند و می گوید: از دیگر اقداماتی که توسط مشاوران ۴ خط جدید مترو مدنظر قرار گرفته است، می توان به استخراج کلیه تملک های مورد نیاز برای راه اندازی تونل و ایستگاهها و همین طور دپو و پارکینگ مورد نیاز خطوط چهارگانه اشاره نمود. در این خصوص کلیه استملاک های مورد نیاز با شهرداران مناطق مربوطه طی جلسات کارشناسی جمع بندی و نهایی شده و بمنظور تملک این اراضی در اختیار سازمان املاک شهرداری تهران قرار گرفته است. عملیات حفاری تونل اصلی خط ۱۰ مترو در تیرماه عملیاتی می شود جابجایی ۲۲ هزار نفر با خط ۱۰ مترو/ شروع حفاری با ۳ TBM هرمزی با تکیه بر این که از ۴ خط جدید شبکه متروی پایتخت، عملیات حفاری تونل اصلی خط ۱۰ مترو در تیرماه عملیاتی می شود، می افزاید: خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۵ کیلومتر و با ۳۵ ایستگاه از فلکه سوم تهرانپارس شروع و در اختتام به ایستگاه ورد آورد (ایستگاه تبادلی با خط ۵ مترو) می رسد. بر طبق مدل سازی های ترافیکی، تعداد مسافر جابجا شده در هر ساعت و در هر جهت از این خط ۲۲ هزار نفر خواهد بود. به لحاظ ترافیکی هم بخش غربی این خط (حد فاصل وردآورد تا کوهسار) اولویت بسیار بالایی دارد و بنابراین اجرای آن در این محدوده زودتر در دستور کار قرار گرفته است. وی در پاسخ به این سؤال که چند ساعته شهروندان می توانند با استفاده از خط ۱۰ مترو شرق تا غرب تهران را طی کنند؟ می گوید: اگر قطار به اندازه کافی موجود باشد و در خط راه اندازی بشود با فرض راه اندازی ۳۴ ایستگاه، در حدود ۷۵ تا ۹۰ دقیقه شهروندان می توانند شرق تا غرب تهران را با مترو طی کنند. مدیرعامل متروی تهران با اشاره به اینکه برای ساخت خط ۱۰ مترو از توان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بهره برده ایم و بتازگی هم قرارداد بخش عمرانی و سیویل آن با مجموعه مذکور نهایی شده است، اظهار می کند: مطالعات فاز یک و دو این خط درحال اتمام و تحویل به پیمانکار است و پارکینگ قطارها و دپوی تعمیراتی خط ۱۰ به مساحت ۳۶ هکتار در منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع و زمین آن از شهرداری به شرکت متروی تهران تحویل شده است. هرمزی ضمن اشاره به این که حفاری و ساخت تونل در فاز نخست راه اندازی خط ۱۰ مترو یعنی بخش غربی به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر با ۳ دستگاه حفار مکانیزه صورت می پذیرد، ادامه می دهد: تعداد ایستگاه های خط ۱۰ مترو در منطقه ۲۲ شهرداری که همچون مناطق کم بهره به لحاظ برخورداری از خطوط شبکه متروی پایتخت به شمار می آید، ۱۱ ایستگاه خواهد بود. وی تاکید می کند: اولویت بندی اجرا و بهره برداری از خطوط جدید متروی تهران نه فقط موجب جذب بیشتر سرمایه گذار بخش خصوصی در این پروژه عظیم می شود؛ بلکه کاهش هزینه ها وکمک به وضعیت فعلی خطوط هفتگانه موجود را بدنبال خواهد داشت. به عنوان مثال خط ۱۰ ایستگاه متروی کوهسار یک ایستگاه تبادلی با خط ۶ مترو بوده و مسافری که از شهر کرج به سمت تهران می آید، همیشه در ایستگاه صادقیه پیاده می شود که همین مورد موجب شلوغی ایستگاه مذکور می شود؛ اما پس از ساخت خط ۱۰ مترو در بخش حدفاصل وردآورد تا کوهسار، قسمت عمده ای از مسافران بجای پیاده شدن در ایستگاه صادقیه و رفتن به ایستگاه امام خمینی (ره) می توانند در ایستگاه وردآورد بوسیله خط ۱۰ وارد خط ۶ و یا دیگر خطوط شبکه متروی تهران شود. در چنین حالتی هم خطوط مترو توسعه می یابد و هم ازدحام مسافران در خطوط هفتگانه موجود کاسته شده و کیفیت خدمات رسانی به مردم ارتقاء خواهد یافت. مدیرعامل متروی تهران درباره ی ساخت خط ۹ مترو و مذاکره با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم می گوید: برای انتخاب یک مدل جدید درحال مذاکره با این پیمانکار هستیم و در کلیات امر به تفاهماتی نیز دست یافته ایم. 0.0 / 5 285 1402/04/03 10:55:26 تگهای خبر: بهره برداری , پیمانكار , توسعه , جمعیت این پست مرکز املاک را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط بی توجهی به اصلاح رابطه مالی نفت و دولت، صدمه های جدی به اقتصاد کشور وارد می کند تشخیص همزمان 20 نوع ویروس در یک ساعت با لابراتوار روی تراشه برنج در ایران از نقش آفرینی در اقتصاد ملی تا جایگاه منطقه ای و جهانی ورود دومین محموله خودرو های وارداتی به بندر سیریک نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۸ بعلاوه ۳