مهر بررسی كرد؛ آخرین وضعیت پیشرفت راه آهن رشت-آستارا به گزارش مرکز املاک مدیرکل دفتر ساخت راه آهن منطقه ۲ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از برآورد هزینه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومانی راه آهن رشت-آستارا اطلاع داد. به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، در مسافرت اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران و در دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور روسیه بر اهمیت تکمیل راه آهن رشت-آستارا و استفاده از کریدور شمال-جنوب تاکید کرد. تأکید رهبر انقلاب بر ساخت راه آهن رشت-آستارا در ادامه این دیدار هم مقام معظم رهبری با تأیید سخنان رئیس جمهور روسیه درباره لزوم راه اندازی خط آهن رشت- آستارا، این کار را باعث تکمیل خطِ حمل ونقلِ شمال- جنوب و به نفع هر دو کشور دانستند. تکمیل شبکه ریلی غرب خزر مهم تر از شرق خزر دو هفته قبل هم قطار روسیه-هند از شرق دریای خزر در راه تمام ریلی حرکت کرد و و از مرز سرخس وارد کشور شد تا به بندر شهید رجایی برسد. اتفاقی که برای نخستین بار رخ داد و یک قطار روسی بدون جایگزینی با قطارهای ایرانی در مرز ریلی سرخس، توانست وارد کشور شده و با عبور از شبکه ریلی ایران، تا بندر شهید رجایی برای جابه جایی کالاهای روسی به هند از مسیر دریا، سیر و حرکت داشته باشد. برخی کارشناسان ترانزیت معتقدند با عنایت به این که بخش زیادی از جمعیت روسیه در غرب این کشور و در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ ساکنند و همینطور شبکه ریلی روسیه در غرب این کشور به فنلاند و دیگر کشورهای شمال اروپا متصل است، تکمیل راه آهن رشت-آستارا بار و مسافر بیشتری نسبت به ریل شرق دریای خزر و عبور از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان دارد. ضمن این که مسیر کوتاه تر بوده و زمان کمتری برای حمل کالا از کریدور شمال-جنوب با عبور از آذربایجان به روسیه صرف می شود. وزیر راه: شده ساختمان وزارت خانه را بفروشیم، باید هزینه راه اندازی رشت-آستارا تأمین شود رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ورود قطار روسیه-هند به کشورمان، راه اندازی کریدور شمال-جنوب را کلید زده، از سایر مسیرهای احتمالی جهت استفاده از این کریدور ریلی همچون مرز ریلی اینچه برون به گرمسار و سپس بندر شهید رجایی و همینطور راه آهن آستارای آذربایجان-آستارای ایران و سپس جابه جایی با کامیون تا راه آهن رشت و باردیگر ادامه مسیر با قطار تا بندر شهید رجایی تاکید کرد. این در حالی است که رستم قاسمی وزیر راه قبل از ورود قطار کانتینری ترانزیتی روسیه-هند به کشور، در مراسم ورود ۳۱۰ دستگاه ناوگان ریلی به کشور بر اهمیت تکمیل راه آهن رشت-آستارا تاکید کرده بود. قاسمی در این مراسم اظهار داشت: «من به همکارانم گفته ام که شده ساختمان وزارت راه و شهرسازی را بفروشیم، باید هزینه ساخت راه آهن رشت-آستارا را تأمین نماییم.» وزیر راه اسفند سال قبل از هزینه یک میلیارد دلاری ساخت راه آهن رشت-آستارا اطلاع داده بود. مدیرکل ساخت راه آهن منطقه ۲ شرکت ساخت: قرارگاه خاتم راه آهن رشت-آستارا را می سازد در همین ارتباط محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آن منطقه دوی کشور شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت راه آهن رشت-آستارا اظهار نمود: هم اکنون این مسیر به طول ۱۶۰.۵ کیلومتر در دو قطعه ۱۴۰ و ۱۰ کیلومتری زیرسازی و سپس ۱۶۰ کیلومتر آن روسازی خواهد شد. وی اضافه کرد: قطعه آخر این مسیر شامل کیلومتر ۱۴۹ تا ۱۶۰.۵ به طول ۱۱.۵ کیلومتر را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) می سازد؛ فرایند تحویل زمین به قرارگاه خاتم انجام شده و پیمانکار پروژه در جال تجهیز کارگاه است. این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: ۱۰ کیلومتر هم از سمت رشت به آستارا زیرسازی شده است؛ ازاین رو ۱۴۰ کیلومتر زیرسازی و ۱۶۰ کیلومتر روسازی مسیر باقی مانده که دنبال برگزاری مناقصه برای قطعه ۱۴۰ کیلومتری هستیم اما احتمال کل مسیر را قرارگاه خاتم راه اندازی خواهد کرد؛ البته سازمان برنامه و بودجه باید آنرا تأیید کند. تهاتر با نفت؛ سازوکار احتمالی تأمین مالی راه آهن رشت-آستارا وی ضمن اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تکمیل راه آهن رشت-آستارا و کریدور ریلی شمال-جنوب خاطرنشان کرد: بحث هایی که مطرح شده، این است که دولت مقرر است ساخت این مسیر ریلی را از محل تهاتر با نفت تأمین مالی کند؛ اما هنوز قراردادهای مربوطه امضا نشده و مکانیزم تهاتر با نفت هم بعد از امضای قرارداد با پیمانکار و با تأیید سازمان برنامه و بودجه طراحی خواهد شد. منجمی درباره احتمال سرمایه گذاری روس ها در ساخت راه آهن رشت-آستارا خاطرنشان کرد: مباحث مربوط با فاینانس را باید معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی پیگیری کنند؛ هنوز جلساتی در این خصوص برگزار نشده است. ۴۰ کیلومتر از مسیر ریلی در ارتفاع ۳۰ متری وی درباره ساخت بخشی از مسیر ریلی رشت-آستارا بر روی پل اظهار داشت: همانگونه که بخشی از راه آهن قزوین-رشت برای حفظ محیط زیست دریاچه سد منجیل، بر روی پل برده شد، یکی از پیشنهادهای طرح راه آهن رشت-آستارا این است که ۴۰ کیلومتر از مسیر ریلی که احتمال ورود به اراضی کشاورزی یا جنگلی را دارد، برای حفظ محیط زیست بر روی پل راه اندازی شود که باید هزینه های آن با هزینه های روش های دیگر مانند انتقال خاک از سایر استان ها به محل پروژه یا جابه جایی بخشی از جنگل به محلی دیگر مقایسه شده و سازمان برنامه و بودجه ساخت مسیر بر روی پل را تأیید کند. احتمالا در این ۴۰ کیلومتر، مدولار (دهانه پل) های ۳۰ متری ایجاد شود تا ریل از روی آن عبور کند. ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت پروژه به گفته این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، قطعه ۱۴۰ کیلومتری پروژه حدود ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برآورد قیمت از جانب مشاور طرح امسال دارد؛ ساخت قطعه ۱۱.۵ کیلومتری انتهایی هم که پیچیدگی های خاص خویش را دارد، هزار و ۵۰ میلیارد تومان برآورد هزینه شده که امکان دارد به این رقم، تعدیل های فصلی سازمان برنامه و بودجه هم وارد شود. اما زیرسازی ۱۴۰ کیلومتر و روسازی ریلی ۱۶۰ کیلومتر مابقی، ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان هزینه به دنبال خواهد داشت. ۱۰ کیلومتر آخر مسیر؛ ۱، ۰۵۰ میلیارد تومان منجمی تاکید کرد: قرارگاه خاتم بر مبنای لیست بهای سالجاری، برای آن ۱۱.۵ کیلومتری که هزار و ۵۰ میلیارد تومان تعیین هزینه شده، ۳۹.۶ درصد پیشنهاد پلاس (افزایش هزینه) داده که سازمان برنامه و بودجه باید آنرا تأیید کند. کریدور ریلی شمال-جنوب سالی ۷ میلیون تن بار دارد وی درباره پیشبینی میزان عبور بار از کریدور شمال-چنوب در صورت تکمیل راه آهن رشت-آستارا اظهار داشت: بر مبنای مطالعات مشاور پروژه، کریدور ریلی شمال-جنوب از کشورهای شمال اروپا، روسیه و منطقه قفقاز پیشنهاد عبور ترانزیتی ۷ میلیون تن بار را خواهد داشت. دبیر انجمن شرکتهای ریلی: باید منافع روس ها را در ساخت راه آهن رشت-آستار درگیر کنیم سبحان نظری دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اولویت داشتن ساخت راه آهن رشت-آستارا اظهار نمود: قطعه ریلی رشت-آستارا اساسا اولویت برای بار ترانزیتی دارد و برای حمل بار داخلی، مسیرهای دیگری همچون اتصال چشمه های بار یا شرکتهای بزرگ معدنی و فولادی به شبکه ریلی در اولویت هستند. وی درباره علت این که چرا قطار اخیر ترانزیتی روسیه-هند که از استان مسکو در غرب روسیه بارگیری کرده بود، از شرق دریای خزر و از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان وارد ایران شد؟، اضافه کرد: به نظر می آید مشکلاتی که آذربایجان برای بارهای ترانزیتی بوجود می آورد و سهم خواهی هایی که از ترانزیت منطقه دارد سبب شده تا روسیه این قطار را از غرب کشورش به شرق دریای خزر منتقل کند. B.O.T بهترین روش برای درگیر کردن منافع روس ها با راه آهن رشت-آستارا نظری افزود: برای آنکه حمل بار روسیه از کریدور ریلی شمال-جنوب از قلمروی ایران تضمین شود، نیازمند درگیر کردن روس ها در هزینه راه اندازی این خط هستیم آن هم نه به صورت فاینانس بلکه به صورت B.O.T که منافع این کشور را برای مدت طولانی با عبور از خط آهن ایران خصوصاً راه آهن رشت-آستارا گره بزند. ازاین رو بهترین روش، سرمایه گذاری در ساخت و مشارکت در بهره برداری است. وی تصریح کرد: مشکلاتی که روس ها با اروپا بر سر جنگ اوکراین پیدا کرده اند، موقتی است و امکان دارد ظرف مدت کوتاهی این مشکلات بین شرق وغرب اروپا رفع شود؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که روسیه پس از حل مشکلات خود با اروپایی ها، بار دیگر برای حمل کالا به راه آهن اروپا برگردد؛ ازاین رو باید کاری نماییم که تمایل روسیه برای انتقال بخشی از بار ترانزیتی خود به شبکه ریلی ایران، طولانی مدت شود. عضو هیئت عامل صندوق توسعه حمل و نقل ضمن اشاره به راه اندازی راه آهن آستارا-آستارا (اتصال ریل آستارای آذربایجان به آستارای ایران) با هزینه جمهوری آذربایجان اظهار داشت: از آنجاییکه آذری ها هزینه ساخت این پروژه هر چند اندک و مسیر کوتاه چند کیلومتری در خاک ایران را داده اند، بنابراین این کشور در صورت تکمیل خط آهن رشت-آستارا با استفاده از B.O.T روس ها و همینطور با عنایت به همکاری باکو-مسکو، از ترانزیت بار از مسیر مذکور حمایت خواهد نمود و مسیر مذکور تضمین بار خواهد داشت. کارشناس حمل و نقل ریلی: تفاهم وزارت راه با روس ها برای ۱۰ میلیون تن بار ریلی است علی ضیایی کارشناس حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راه آهن رشت-آستارا اظهار نمود: ایران و روسیه از ۴ معبر ریلی و ریلی-دریایی به روسیه متصل می شوند که برای تکمیل مسیر ریلی دریای خزر، باید قطعه رشت-آستارا تکمیل شود. سایر مسیرها احتیاج به بهسازی یا تغییر ساختار دارند. ابراز علاقه روس ها به مشارکت در ساخت رشت-آستارا وی با اشاره به اینکه پروژه رشت-آستارا به یک پروژه فرسایشی تبدیل گشته که در دولت های قبلی برای ساخت آن تعلل شد، اظهار داشت: شنیده ها حاکی می باشد روس ها حاضر به مشارکت در ساخت این طرح شده اند اگر روس ها وارد پروژه شوند؛ باید با لیست بهای ایران کار کنند که گفته می شود ۸۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت این طرح است و طرح گرانی به حساب می آید. ۷ سال زمان استهلاک اصل و سود سرمایه گذاری روس ها در راه آهن رشت-آستارا کارشناس صنعت ریلی اضافه کرد: تحقیقات نشان می دهد در صورت تخفیف تا سقف ۱۵ درصدی در مورد هزینه «حق دسترسی به ریل» از جانب ایران به کالاهای روسی برای عبور از طریق آهن رشت-آستارا و همینطور عدم دریافت هزینه ترانزیت از قطارهای روسی برای عبور از این خط آهن تا زمانی به سوددهی برسد، ۷ سال طول می کشد تا اصل و سود سرمایه سرمایه گذاری روسیه در ساخت این خط برگردد. وی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده که در مسافرت وزیر راه و مدیرعامل راه آهن به روسیه، تفاهمنامه ای برای حمل ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی روسیه از ریل ایران به امضا رسیده است؛ باآنکه این رقم، چندان بالا نیست، ولی برای شروع ترانزیت میان دو کشور، رقم مناسبی است. به گفته این کارشناس ریلی، شرکت راه آهن باید اصلاحاتی در فرآیندها، حکمرانی و بهره وری خطوط ریلی، خصوصی سازی صحیح، خرج از تصدی گری و… ایجاد نماید تا حمل بار ترانزیتی به سوددهی بالاتری برسد. ضیایی تاکید کرد: هم اکنون ۱۰ میلیون تن هم تقاضای افزایش حمل بار ریلی داخل داریم که نباید از حمل بار داخلی غافل شویم. 0.0 / 5 399 1401/05/01 12:28:44 تگهای خبر: استان , بهره برداری , بهسازی , پیمانكار این پست مرکز املاک را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط افزایش سرعت قطارهای باری حامل واگن های خالی به 80 کیلومتر در ساعت بی توجهی به اصلاح رابطه مالی نفت و دولت، صدمه های جدی به اقتصاد کشور وارد می کند جلوگیری از واردات فیلترهای هپا با محصول نانویی دانش بنیان ها برنج در ایران از نقش آفرینی در اقتصاد ملی تا جایگاه منطقه ای و جهانی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۲