مقام مسئول در وزارت راه: مصرف گازوئیل خودرو های سنگین به روزی ۵۱ میلیون لیتر رسید مرکز املاک: سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اظهار داشت: درآمد ارزی از محل نوسازی مصرف سوخت سالانه ۴ میلیارد دلار است. علیرضا احمدی فینی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تاثیر نوسازی ناوگان جاده ای در کاهش و صرفه جویی مصرف سوخت اظهار نمود: بحث های کلان در رابطه با نوسازی ناوگان در قانون هوای پاک آمده اما این که صرفا مبحث صرفه جویی مصرف سوخت را برای نوسازی ناوگان جاده ای لحاظ نماییم، کافی نیست و این اتفاق تنها بخشی از مزایای نوسازی ناوگان جاده ای است. وی اضافه کرد: در کنار بحث کاهش مصرف سوخت، مبحث مهم ایمنی، مبحث کاهش آلایندگی های زیست محیطی بخصوص در کلانشهرها و همینطور مسأله ارتقای بهره وری ناوگان هم با نوسازی آنها حاصل می شود؛ وقتی ناوگان جاده ای به سمت فرسودگی می رود، قابلیت بهره برداری از آن کاسته می شود و درنتیجه با کاهش بهره وری آنها در حمل و نقل عمومی مواجه می شویم. سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور افزود: در مورد ناوگان سنگین باری و مسافری درون و برون شهری اگر صرفا ۴ مبحث فوق را بعنوان آیتم های فرسودگی در نظر بگیریم، ۷۰ درصد ناوگان سنگین ما مشمول فرسودگی است؛ به این معنا که اگر مصرف سوخت بهینه و میزان آلایندگی حداقل شود و هم ایمنی و بهره وری به حداکثر وضعیت موجود برسد، ۷۰ درصد ناوگانی که در حوزه سنگین باری، مسافری، درون و برون شهری و نفت گاز سوز، مشمول این فرایند نوسازی خواهند شد. وی تاکید کرد: هم اکنون تنها ۳۰ درصد ناوگان سنگین ما از نظر مصرف سوخت، میزان آلایندگی، بهره وری و ایمنی بهینه هستند. احمدی فینی خاطرنشان کرد: میانگین صرفه جویی در مصرف سوخت که از بهینه سازی ۷۰ درصد ناوگان غیر بهینه حاصل می شود حدود ۲۰ درصد از کل مصرف سوخت ماست. ازاین رو روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر بهینه سازی مصرف سوخت اتفاق می افتد که سالانه به ۴ میلیارد لیتر می رسد. وی تصریح کرد: این رقم، تنها صرفه جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت با نوسازی ناوگان است و اگر سایر آیتم های بسته ۴ گانه که از محل نوسازی ناوگان اتفاق می افتد (شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و ارتقای بهره وری و ایمنی) بوده و اگر سایر آیتم ها را هم در نظر بگیریم، اعداد و ارقامی که به دست می آید، بسیار چشمگیرتر خواهد بود. سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور خاطرنشان کرد: با عنایت به قیمت یک دلاری هر لیتر نفت گاز (گازوئیل) بر مبنای فوب خلیج فارس (Free On Board) چیزی حدود ۴ میلیارد دلار در سال صرفه جویی یا درآمد ارزی خواهیم داشت. وی با تاکید بر این که نوسازی ناوگان کاملاً به صرفه و اقتصادی می باشد، اظهار داشت: هم اکنون تعداد ناوگان نفت گاز سوز (دیزلی) کشور ۸۸۰ هزار دستگاه است که شامل مجموع ناوگان باری و مسافری شهری و برون شهری است که مصرف میانگین تقریبی آنها در روز بیشتر از ۵۱ میلیون لیتر است. سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور بیان نمود: البته فرایند نوسازی باید گام به گام صورت گیرد و کشور توان نوسازی یک باره ۷۰ درصد ناوگان را ندارد؛ سیستم های اجرایی هم قابلیت اجرای آنرا ندارند بلکه باید برنامه ریزی کرد تا ناوگان سنگین به صورت تدریجی و پلکانی نوسازی شود؛ در مجموع باآنکه هزینه ای برای نوسازی می نماییم اما باردیگر هم این هزینه ها به خزانه دولت برمی گردد و هم صنعت حمل و نقل ارتقا می یابد؛ بخصوص که هم اکنون هزینه های زیادی از محل مصرف بالای سوخت، آلودگی محیط زیست و کم بودن بهره وری و ایمنی خودرو های سنگین به کشور تحمیل می شود و یارانه هایی به این حوزه پرداخت می شود. 0.0 / 5 447 1401/02/22 11:41:51 تگهای خبر: بهره برداری , دستگاه , كلانشهر , نوسازی این پست مرکز املاک را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط بی توجهی به اصلاح رابطه مالی نفت و دولت، صدمه های جدی به اقتصاد کشور وارد می کند تشخیص همزمان 20 نوع ویروس در یک ساعت با لابراتوار روی تراشه تولید انبوه مارک لباس و جیبیتز استیکر کراکس ورود دومین محموله خودرو های وارداتی به بندر سیریک نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۴